به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرح‌ناز رافع در نشست مشترک با نماینده مجلس، فرمانداران و مدیران حوزه قالی‌بافی اهر و هریس با تأکید بر لزوم ایجاد خانه‌های خلاق فرش در کشور گفت: تصمیم داریم در استان‌ها و شهرستان‌های مستعد، خانه فرش و در کنار کافه فرش ایجاد کنیم و اگر شهرستان‌های اهر و هریس علاقه‌مند باشند آماده تأمین اعتبار و راه‌اندازی خانه خلاق فرش در این شهرستان‌ها هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به این‌که در حوزه آموزش بازاریابی و بافت فرش به‌صورت تخصصی در شهرستان‌های اهر و هریس آمادگی داریم، گفت: اگر خانه خلاق فرش در اهر و هریس ایجاد شود یقیناً اکثر مشکلات حوزه فرش حل می‌شود و در حوزه پرداخت تسهیلات به قالی‌بافان به‌صورت تسهیلات مشاغل خانگی می‌توانیم پرداخت کنیم، به‌طوری‌که رایزنی می‌کنیم تا سهمیه تسهیلات شهرستان‌های اهر و هریس در حوزه مشاغل خانگی افزایش یابد.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های اهر و هریس در حوزه فرش این است که جوانان در این حوزه پای‌کار هستند. تکمیل زنجیره تولید مواد اولیه فرش در آذربایجان‌شرقی علی‌الخصوص شهرستان اهر مایه افتخار است، با این‌حال بنده و هم استاندار آذربایجان‌شرقی بایستی از فعالان حوزه فرش و تولیدکنندگان مواد اولیه حمایت می‌کنیم.

رافع با تأکید بر این‌که علی‌رغم اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بیمه قالی‌بافان روستایی و عشایری، ترک فعل صورت گرفته و فرد متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده است، یادآور شد: قالی‌بافان نباید بدون بیمه بمانند. با این‌که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بیمه قالی‌بافان انتظارات برآورده نشد و صدمه جبران‌ناپذیری به سیستم وارد می‌شود، اما در حال رایزنی برای افزایش اعتبارات بیمه قالیبافان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هستیم تا سازمان تأمین اجتماعی بتواند جمعیت بیشتری از قالیبافان را تحت پوشش قرار دهد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در خصوص ثبت ملی فرش چشمه‌وزان اهر گفت: باید تحقیقات در رابطه با ثبت ملی فرش چشمه‌وزان اهر صورت گیرد و اسناد و مدارک ارجاع شود تا نتیجه را اعلام کنیم و همچنین فرش‌های آذربایجان‌شرقی که ثبت ملی شده اما ثبت جهانی نشده را کمک می‌کنیم تا ثبت جهانی شوند.

وی بر ضرورت احیای طرح‌های قدیمی فرش در منطقه‌ی ارسباران تأکید کرد و گفت: گفتمان فرش را با بهره‌گیری از اساتید دانشگاهی، پیشکسوتان و جوانان در شهرستان اهر و آذربایجان‌شرقی ایجاد کنید. چراکه نبود گفتمان فرش باعث می‌شود تا مشکلات و ایرادات حل نشود.

رافع با ذکر این‌که دولت سیزدهم به حوزه فرش در کشور توجه ویژه‌ای می‌کند، یادآور شد: الان رئیس‌جمهور وارد گفتمان فرش شده، به‌طوری‌که برای سفر هر یک از رئیس‌جمهور کشورها نمایشگاه فرش برپا می‌کنیم. مثلاً در سفر مقامات کشورهای عربی نمایشگاه فرش ابریشم و برای سران کشورهای آلمان و سوئد نمایشگاه فرش درشت‌باف دایر می‌کنیم از این‌رو آماده‌ایم نمایشگاه فرش اهر و هریس را در سفر رؤسای جمهور خارجی در تهران برپا کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از آمادگی برای مشارکت در برگزاری جشنواره فرش اهر و هریس خبر داد و گفت: علاوه بر برگزاری جشنواره فرش اهر و هریس، انتظار داریم فرمانداران کارگروه فرش را احیاء کنند. احیای این کارگروه می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات حوزه فرش منجر شود.