به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اصغر جهانگیر در سخنانی در جمع برخی از کارشناسان و مدیران مرتبط با حوزه پیشگیری از جرایم عنوان کرد که تمام ارزیابی‌ها و بررسی‌ها حاکی از آن است که جرایم و تخلفات کشور در ماه محرم و به خصوص در دهه اول محرم حسینی به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.
دبیر شورای عالی پیشگیری از جرم تصریح کرد: موضوع کاهش جرایم در ماه محرم باید به عنوان یک الگوی موفق و مؤثر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و از این الگو در جامعه و در دیگر ماه‌ها نیز به عنوان یک سبک زندگی استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر بازدارندگی کیفری، نیازمند پیشگیری‌های فرهنگی و اخلاقی در جامعه هستیم، تاکید کرد: وقتی منحنی جرایم در ماه محرم سیر نزولی پیدا می‌کند این بدان معناست که عنصر ایمان و اخلاق و نگاه به ارزش‌ها در جامعه بالنده شده است و باور جامعه در حرکت به سمت همدلی، احسان، رعایت اخلاقیات و دستگیری از همدیگر تقویت شده است. همچنانکه شاهد هستیم در همه ادیان نگاه ویژه‌ای به امام‌حسین (ع) است و حتی اقلیت‌های دینی حضور پررنگی در عزاداری‌ها دارند و برای ماه محرم احترام ویژه‌ای قائل هستند و از طریق نذورات و عرض ادب خود زمینه‌های همدلی را در جامعه ایجاد می‌کنند. این همان تأثیر فرهنگ عاشورایی است که آثار اصلاحی و معنوی آن شامل حال همه شهروندان جامعه می‌‎شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار کرد: ماه محرم یک سبک زندگی و یک زیست ناب است که نه تنها جرایم را در این ماه کاهش می‌دهد بلکه آثار تربیتی و اخلاقی این ماه در تربیت یک نسل اخلاقی و دلباخته امام‌حسین (ع) و اهل بیت (ع)، یک نعمت بی‌بدیل برای جامعه اسلامی است.
وی در ادامه به حدیث شریف «ان‌الحسین مصباح الهدی و سفینه‌النجاه» اشاره کرد که آثار هدایت، افراد و جامعه را بیمه می‌کند.
جهانگیر با اشاره به اینکه تاکید بر تقویت الگوی کاهش جرایم در ماه محرم نافی اقدامات نظارتی و نظارت بیرونی و سیستماتیک نیست، گفت: باید بیش از پیش نقش فرهنگ‌سازی و رویکردهای فرهنگی، اخلاقی و دینی در جامعه تقویت شود و در اینجا همه نهادها و دستگاه‌ها تکلیف دارند و باید سهم خودشان را در پیشگیری فرهنگی برای کاهش جرایم انجام بدهند.
وی بیان کرد: ماه محرم فرصت مناسب و گران‌قیمتی است که همه خادمان، مداحان و سخنرانان بر موضوع تربیت در تراز جامعه اسلامی تکیه داشته باشند چراکه بسیاری از جرایم و تخلفات زیبنده جامعه اسلامی نیست. هر چقدر تربیت اسلامی مبتنی بر آموزه‌ها و باورهای دینی تقویت و شایع شود بدون شک جامعه از آفت‌ها، آسیب‌ها تا جرایم و تخلفات به دور خواهد بود.
جهانگیر خواستار دغدغه ویژه نهادهای فرهنگی و اجرایی در زمینه پیشگیری از جرایم شد و تاکید کرد: همه باید کمک کنند تا سازوکارهای پیشگیری از فساد و جرم در جامعه نهادینه و عملیاتی شود.

منبع: مهر