به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم چهارشنبه شب در مراسم گرامی داشت روز خبرنگار در تبریز اظهار کرد: پویایی هر جامعه به پویایی رسانه‌ها بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی صدها رسانه در قالب های مختلف وجود دارند که تلاش می کنند اخبار و تحولات را روی خروجی قرار دهند اما متاسفانه رسانه‌های استانی به عنوان منبع اخبار به خوبی حمایت نمی شوند و این عدم حمایت سبب شده تا رسانه ها به عنوان منبع موفق عمل نکنند.

وی با اشاره به دلایل کم فروغ شدن رسانه های شهرستانی، گفت: با کمال تأسف فشارهای حقوقی، فشارهای اشخاص و فشارهای اقتصادی و اجتماعی سبب شده تا رسانه های شهرستانی کم فروغ شده و این کم فروغی یا تاریکی رسانه ها موجب می شود تا برخی به رسانه‌های خارج نشین روی آورند رسانه‌های خارجی نشین نیز به اهداف حامیان خود وفادار بوده و خط انان را دنبال می کنند که تهدید بزرگی است.

جایگزینی رسانه های خارج نشین فرصت پاسخگویی و توضیح مسئولان را سلب می کند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار کرد: جایگزینی رسانه های خارج نشین فرصت پاسخگویی و توضیح مسئولان را در مسایل مختلف سلب می کند.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در یک سال گذشته به جهاد تبیین خیلی تاکید کردند بر این اساس فرصت خوبی برای تبیین خدمات دولت توسط رسانه ها در راستای جهاد تبیین و اطلاع رسانی توسط رسانه ها وجود دارد.

وی هشدار داد: عدم حمایت از رسانه های محلی کم کاری به وجود می آورد که این کم‌کاری و خلاء ایجاد شده توسط شبکه های خارجی و رسانه های ضد انقلاب پر می شود.
حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه رسانه ها عامل توسعه هستند و با خاموشی انسان ها فرصت توسعه از بین می‌رود، گفت: مسئولان باید تلاش کنند و رسانه‌ها پویا باشند تا بتوانند امتیازات بزرگی را برای منطقه خود کسب کنند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: خبرنگاران رکن اصلی رسانه ها هستند و باید قلم و بیان خود را برای تعالی اسلام کشور و ملت به کار بگیرند.
امام جمعه تبریز خاطرنشان‌کرد: رعایت حق، انصاف و امانتداری، پرهیز از سیاه‌نمایی، دوری از انتشار اخبار مشکوک و مبهم از مواردی است که باید خبرنگاران به آن توجه کنند.

وی افزود: دقت، صحت، دوری از تشویش افکار، امیدوار کردن مردم، حفظ حرمت و حدود سازمان ها و حریم اشخاص، اخلاق مداری و تقوای حرفه ای از مصادیقی است که خبرنگاران را در حرفه خود موفق می کند.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: نگاه حزبی، ایجاد دلسردی و عدم پذیرش خطاها از جمله آفات کار خبرنگاری است که با روح صداقت و حقیقت بینی منافات دارد.

وی با بیان نکاتی که خبرنگاران می توانند با انجام این نکات حرفه خبرنگاری را بهتر در خدمت جامعه قرار دهند، گفت: خبرنگاران مشکلات و مطالبات مردم را بدون کم و زیاد و حفظ امانت به گوش مسئولان برسانند، با انصاف پیگیری کنند و خواسته های به حق مردم را مطالبه کنند.

آل هاشم تاکید کرد: اخباری که با سلیقه خبرنگار سازگار نیست نباید از متن خبر حذف شود در واقع اعمال نظر شخصی در تنظیم خبر آسیب آفرین است.

وی همچنین اظهار کرد: رصد به موقع اخبار و گزارش ها، انتقال به مخاطبان، رصد بازتاب اخبار، تعیین تیترهای متقن، هنرمندانه و جذاب البته برای جذب مخاطب، داشتن فرهنگ رسانه ای و اخلاق مداری، دوری از غلو، فریب و جنجال آفرینی، نگاه تحقیقی و نقادانه، ارائه پیشنهادات کاربردی به مدیران، اطلاع رسانی از خدمات دستگاه ها، قدم گذاشتن در مسیر رشد جامعه، ترویج مسائل قرآنی و نشر ارزش های اسلامی، دینی و انقلابی، تزریق نشاط و شادی در جامعه و خانواده، توجه به جهاد تبیین از الزامات خبرنگاران متعهد و انقلابی در گام دوم انقلاب به حساب می آید. قدم گذاشتن در مسیر رشد جامعه، ترویج مسائل قرآنی و نشر ارزش های اسلامی، دینی و انقلابی، تزریق نشاط و شادی در جامعه و خانواده، توجه به جهاد تبیین از الزامات خبرنگاران متعهد و انقلابی در گام دوم انقلاب به حساب می آید.
امام جمعه تبریز همچنین گفت: خبرنگاران باید خود را مدیون و وام دار خون شهدا، ارزش های انقلاب، امام راحل و محرومان بدانند.

رسانه از ابزارهای تامین امنیت و جلب سرمایه گذاری است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با اشاره به نقش رسانه در تبیین اقدامات دولت، گفت: رسانه هوشمند یعنی اینکه بتواند افکار عمومی را ترسیم و انتظارات مردمی را هدایت و از طرف دیگر مطالبات آنان را منتقل کند.
تراب محمدی گفت: تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای از رویکرد هایی است که رسانه ها باید به آن توجه کنند چون رسانه از ابزارهای تامین کننده امنیت و جلب سرمایه گذاری است.

وی گفت: بعد از آغاز دولت آیت الله رئیسی امید و اعتماد به دولت آغاز شد به رغم اینکه رسانه های معاند، مخالفان و استکبار جهانی از اولین روز دولت اقدام به پمپاژهای تخریب و ناامیدی در نزد مردم می کردند.
محمدی اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم مدیران جهادی که در بطن و متن مردم بودند کار خود را آغاز کردند و در واقع مدیران کارتابلی نبودند بلکه مدیران میدانی بودند که با روح جدیدی وارد میدان خدمت به مردم شدند.
وی خاطرنشان کرد: البته برخی تلاش می کنند عملکرد دولت را منفی جلوه دهند اما به هر حال دولت پیش از این از ریل خارج شده بود اکنون به ریل بازگشته است و با اصلاح رویه نسبت به گذشته و نگرش عدالت محور، با کرامت و مردم محوری اقدامات خود را پیش می برد.
وی با ارائه گزارشی از اقدامات و موفقیت های دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی و بیان تعدادی از این اقدامات گفت: استقلال مس سونگون به عنوان آرزوی دیرینه مردم استان محقق شده و اکنون روند استقلال آن از سرعت قابل قبولی برخوردار است.
محمدی افزود: در سایه این اقدامات ۳۰ هزار میلیارد تومان فواید مس سونگون به بانک های استان تزریق خواهد شد.

رئیس شورای اطلاع رسانی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به فعالیت های این شورا در دولت سیزدهم گفت: شورای اطلاع رسانی آذربایجان شرقی به خوبی روند تاثیرگذاری خود را آغاز کرده است و در مسائل مختلف رسانه ای سیاست گذاری می کند. شورای اطلاع رسانی آذربایجان شرقی به خوبی روند تاثیرگذاری خود را آغاز کرده است و در مسائل مختلف رسانه ای سیاست گذاری می کند.
محمدی گفت: طرح صندوق قرض الحسنه خبرنگاران که تسهیلات ۴ درصدی به خبرنگاران اعطا خواهد کرد از جمله اقدامات و مصوبات شورای اطلاع رسانی استان است.

منبع: ایرنا