به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی محمدی مقدم درباره آتش‌سوزی‌های شش ماه گذشته در جنگل‌ها و مراتع اظهار کرد: آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمترقبه است که در عرصه‌های طبیعی اعم از جنگل و مرتع رخ می‌دهد و به استناد تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع هنگام آتش‌سوزی همه دستگاه‌های دولتی اعم از کشوری و لشکری موظف هستند با کلیه وسایل ممکنه که در اختیار دارند در آتش نشانی کمک کنند و خوشبختانه تاکنون تعامل دستگاه‌های دولتی، حضور و مشارکت مردم بسیار خوب و در شش ماه اول سال جاری سطح آتش‌سوزی‌ها کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در شش ماه اول سال جاری حدود ۵۵۲ فقره آتش‌سوزی در سطح ۱۹۷۵ هکتار رخ داد که نسبت به شش ماه اول سال گذشته که ۱۴۷۹ فقره آتش‌سوزی در سطح ۲۳هزار و ۵۰۵ هکتار رخ داده بود بنابراین امسال ۹۲ درصد کاهش سطح آتش‌سوزی داشتیم.
به گفته قائم مقام فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نمی‌توان دلیل آتش‌سوزی‌ها را تنها به گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی تعمیم داد چراکه امسال با توجه به افزایش گرمایش زمین کاهش آتش‌سوزی‌ها را شاهد بودیم. آتش‌سوزی‌ها علاوه بر عوامل طبیعی به عوامل انسانی نیز بستگی دارد که سهم بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها برای عوامل انسانی است که در برخی مواقع سهوی و در برخی مواقع نیز عامدانه رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: بیشتر آتش‌سوزی‌ها سهوی هستند که به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی، روشن کردن آتش توسط گردشگران و دامدران در عرصه منابع طبیعی رخ می‌دهد چراکه آتش را خاموش نمی‌کنند و محل را ترک می‌کنند و بعد از ظهر با وزش باد این آتش‌ به عرصه منابع طبیعی سرایت می‌کند و سطح وسیعی دچار آتش‌سوزی می‌شود.
محمدی مقدم از آتش زدن «پس‌چر» اراضی کشاورزی به عنوان یکی دیگر از عوامل آتش‌سوزی نام برد و گفت: آتش زدن پس‌چرهای کشاورزی به دلیل از بین بردن «میکرو ارگانیزهایی» که در خاک وجود دارد، از نظر علمی مضر است چراکه موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی می‌شود و متاسفانه بسیاری از کشاورزان به دلیل ناآگاهی با سوزاندن پس‌چرها هم به محصولات خود و هم به اراضی ملی آسیب می‌زنند.

پیش‌بینی آتش سوزی جنگل‌های شمال کشور در نیمه‌دوم سال

وی تاکید کرد: بسیار اشتباه است که اگر گمان کنیم در نیمه‌دوم سال دیگر آتش‌سوزی نخواهیم داشت چراکه در نیمه اول سال بیشتر آتش‌سوزی‌ها در زاگرس و در نیمه دوم سال نیز در جنگل‌های شمال کشور رخ می‌دهد. شاید در زاگرس آتش‌سوزی نداشته باشیم و یا بندرت رخ دهد ولی در شمال کشور حتما آتش‌سوزی پیش‌بینی می‌شود.
قائم مقام فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری درباره اقداماتی که تاکنون برای کاهش آتش سوزی‌ها انجام شده است، گفت: در سال جاری برای کنترل آتش‌سوزی‌ها مبنای کار پیشگیری است. تشکیل گروه‌های گشت، مراقبت، کشیک اطفای حریق در جنگلبانی‌ها، بخش‌ها و ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها و کل مناطق کشور و تشکیل گروه‌های شبانه‌روزی پیشگیری و اطفای حریق فعالیت‌های موثری بوده است که در سال جاری برای کنترل و کاهش آتش‌سوزی‌ها انجام شد.
وی ادامه داد: از تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی نمی‌توان به عنوان عامل اصلی آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها یاد کرد چراکه طی ۱۰ سال اخیر در کشور خشکسالی داشتیم ولی با مشارکت مردم و آمادگی نیروهای عمل کننده ستاد بحران نسبت به سال گذشته کاهش سطح آتش‌سوزی محقق شد.

برای اطفای حریق با کمبود نیرو و تجهیزات مواجهیم

محمدی مقدم با اشاره به کمبود تجهیزات اطفای حریق و نیروی انسانی اظهارکرد: در تمام نقاط دنیا به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار یک نیروی حفاظتی وجود دارد ولی در ایران از هر ۱۰هزارهکتار یک نیروی حفاظتی مراقبت می‌کند و امکانات اولیه همچون دمنده، فلکس بک و موتورسیکلت – که نیروها خود را بتوانند به محدوده آتش‌سوزی شده برسانند- بسیار محدود است.
وی با اشاره به صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی ادامه داد: هرچند که به کمک وزارت دفاع فعالیت خوبی با «هلی برد» برای اطفای حریق انجلم شده است اما تنها وسیله‌ای که می‌تواند نیروها را به مناطق آتش‌سوزی شده برساند موتور است که با کمبود آن مواجهیم.

قائم مقام فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: سال گذشته ۴۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ و در سال جاری ۹۲ درصد نسبت به شش ماه اول سال گذشته کاهش سطح آتش‌سوزی داشتیم و در این مدت اطفای هوایی به‌خوبی انجام شد و در هرجا که ما اعلام نیاز کردیم، وزارت دفاع با تجهیزات پخش آب، نیرو و «هلی برد» برای جلوگیری از توسعه آتش‌سوزی حضور یافت.

نقش مهم آموزش و فرهنگسازی در کاهش آتش‌سوزی‌ها 

محمدی مقدم درباره تاثیر آموزش و فرهنگسازی بر کاهش آتش‌سوزی‌ها اظهارکرد: مسئله اصلی در کاهش و کنترل آتش‌سوزی جنگل‌ها فرهنگسازی و آموزش از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها، روزنامه‌ها و… است که می‌تواند به آگاه‌سازی و افزایش دانش مردم در خصوص پیشگیری از حریق کمک کند، همانطور که در گذشته بستن کمربند ایمنی با آموزش فرهنگسازی شد.
وی درباره نقش دستگاه‌های دولتی و متولی در حوزه کنترل آتش‌سوزی‌ها گفت: دستگاه‌های دولتی همچون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست – که متولی هستند – می‌توانند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بهره برداران، مرتع داران و جامعه هدفی که با منابع طبیعی سر و کار دارند می‌توانند گام موثری در این زمینه بردارند که در دستور کار است و هرساله ین آموزش‌ها به صورت علمی‌تری برگزار می‌شود.
محمدی مقدم در پایان تصریح کرد:محافظت از منابع طبیعی و اراضی ملی تنها با مدد دو دستگاه به نتیجه مثبت منتهی نمی‌شود و طبق بیان مقام معظم رهبری باید محافظت به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود که در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و مردم نیز مشارکت بالایی داشته‌اند.

منبع: ایسنا