به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فاز نخست کارخانه آهک پخته و هیدراته اهر تیرماه سال۱۴۰۰ به عنوان یکی از طرح های اجرا شده شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف تامین آهک هیدراته مورد نیاز مجتمع معدن مس سونگون ورزقان، با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

برای ساخت و بهره برداری از فاز نخست کارخانه آهک پخته و هیدراته شهرستان اهر در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز ۲۰۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

با توجه به نیاز فعلی کارخانجات مجتمع مس سونگون به سالانه ۶۵ هزار تن آهک هیدراته، کارخانه آهک هیدراته اهر ظرفیت تامین کل این نیاز را در فاز اول دارد و همزمان با افتتاح این کارخانه، واحدهای فرآوری شرکت مس در تامین آهک هیدراته به خودکفایی می رسد.

با توجه به کاربردهای فراوان آهک در صنایع مختلف از قبیل صنایع غذایی، تولید کربن دی اکسید و راه ‌سازی، برنامه‌های میان مدت و بلند مدت برای اجرای طرح های جانبی نیز پیش بینی شده که با در نظر گرفتن ذخیره مناسب معدن آهک «گوردرق»، تکمیل زنجیره تولید در عرصه های جانبی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر مورد توجه شرکت مولیبدن مس آذربایجان به عنوان متولی ساخت و بهره برداری از کارخانه آهک هیدراته اهر است.

برای تولید هر تن کنسانتره مس در مجتمع معدن مس ورزقان سه کیلوگرم آهک مورد نیاز است.

در زمان حاضر ۶۷ واحد فعال تولید آهک پخته و هیدراته با ظرفیت تولید ۲.۱ میلون تن در سطح کشور فعالیت می کنند.

ضرورت بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان آهک هیدراته اهر

فرماندار اهر در خصوص اعتراض کارگران و کارکنان این مجموعه به میزان حقوق ها بر ضرورت بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان آهک هیدراته اهر تاکید کرد.

ابوالفضل غنی‌زاده با اشاره به این‌که بسترسازی برای رونق صادرات تولیدات آهک هیدراته اهر وعده‌ مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بود، اظهار داشت: یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند به رشد و توسعه کارخانه آهک هیدراته اهر منجر شود، احیای صادرات تولیدات این کارخانه است که جزو وعده‌های مدیرعامل شرکت مس بوده که باید تحقق یابد.

وی بر احیای زمینه صادرات تولیدات آهک هیدراته، افزایش قیمت خرید آهک از سوی مس سونگون، مساعدت مالی شرکت مس از مجموعه آهک هیدراته و پرداخت حق و حقوق و بازنگری طرح طبقه‌بندی کارکنان آهک هیدراته و معدن مزرعه همانند مس سونگون تاکید کرد.

غنی‌زاده با تأکید بر این‌که صادرات تولیدات آهک هیدراته می‌تواند به حل مشکلات مالی این مجموعه منجر شود، خاطرنشان کرد: برخی عوامل مانع صادرات آهک هیدراته اهر می‌شود، از این‌رو انتظار همکاری از مسئولان استانی و مدیران شرکت مس داریم.

کارخانه آهک هیدراته شهرستان اهر زیان ده است

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانه آهک هیدراته شهرستان اهر زیان ده است و باید از سوی شرکت ملی مس ایران مورد توجه قرار گیرد.

احمد محرم زاده فاصله دریافت حقوق و مزایای کارکنان مس مزرعه و آهک هیدراته را نسبت به کارکنان مس سونگون بسیار متفاوت برشمرد و خواستار برقراری عدالت پرداخت حقوق و مزایا در معادن شهرستان اهر شد.

وی ضمن انتقاد از عدم فعال سازی معادن راکد که به نام اشخاص خصوصی به ثبت رسیده است گفت: امیدواریم با حل مشکل و موانع شاهد راه اندازی این معادن راکد و ایجاد اشتغال در شهرستان اهر باشیم.

محرم زاده بر ضرورت جذب جوانان تحصیلکرده، کارآمد و بومی در معادن شهرستان اهر تاکید کرد.

طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان آهک هیدراته اهر بازنگری شود

تراب محمدی با تأکید بر لزوم اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان آهک هیدراته افزود: در منطقه ارسباران معادن زیادی در حوزه شرکت مس نداریم یکی سونگون و یکی هم معدن مزرعه و آهک هیدراته اهر است، اما چرا حقوق و مزایای کارکنان باهمدیگر تفاوت دارد این تفاوت در پرداخت حقوق کارکنان قابل‌قبول نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: اصلاح و بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان آهک هیدراته اهر برای مدیریت ارشد آذربایجان‌شرقی اهمیت دارد، چراکه دولت مردمی آیت‌الله رئیسی از کارگران حمایت می‌کند و تأکید دارد تا حقوق کارگران معدنی به‌صورت عادلانه پرداخت شود.

وی بابیان این‌که اجرای فاز دوم کارخانه آهک هیدراته اهر با هدف افزایش تولید و اشتغال‌زایی برای جوانان اهری با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: شهرستان اهر صنایع و کارخانجات کمتری نسبت به جمعیت دارد و چشم جوانان بیکار عمدتاً به معدن انجرد و آهک هیدراته است چراکه این معادن ظرفیت اشتغال‌زایی برای جوانان تحصیل‌کرده را دارد.

وی ادامه داد: برای ایجاد بستر صادرات تولیدات آهک هیدراته اهر با مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران رایزنی می‌کنیم، چون معتقدیم با صادرات مواد معدنی؛ ضمن درآمد برای شرکت معدنی ایجاد می‌شود و هم ارز وارد کشور خواهد شد.

کارخانه آهک هیدراته اهر با تولید سالانه ۶۵ هزار تن آهک هیدراته، نیازهای صنایع معدن مس سونگون، پتروشیمی تبریز و زنجان را تأمین می‌کند و ضروری است مشکلات این مجموعه مورد توجه جدی مسئولان امر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری بازار