به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سحر تاج‌بخش در خصوص وضعیت طرح بارورسازی ابرها و اثرات و نتایج آن اظهار داشت: این کار موضوعی پیچیده و علمی است که مطالعات و بررسی‌های متعددی در مورد آن در سطح دنیا انجام شده اما برای ارزیابی اثر و نتایج آن را باید ابتدا مشخص کنیم که هدف از این کار چیست.

وی ادامه داد: بر همین اساس باید گفت چنین روش‌هایی برای رسیدن به اهداف کلانی چون افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و یا مقابله با خشکسالی‌ها در سطح کشور  قابل اعتنا و اتکا نیست اما اینکه بتوان ابرهای یک منطقه محدود و در حد یک باغ  و مزرعه را بارور کرده و موجب بارندگی شد، کاری است که انجام می‌شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاسیس سازمانی به همین منظور در وزارت نیرو گفت: مستندات سازمان بین‌المللی هواشناسی جهانی نشان می‌دهد که نتایج بارورسازی ابرها برای تامین آب های کشور ما و افزایش قابل توجه بارندگی چندان قابل اعتنا نبوده است.

 پاییز کم بارش و زمستان پربارشی خواهیم داشت

 رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش‌بینی‌ها و مدل‌های جوی فعلی در مجموع حاکی از پاییز زیر نرمال و زمستان نرمال از لحاظ بارشی است.

سحر تاج بخش ضمن اشاره به وضعیت بارندگی‌های کشور در پاییز و زمستان امسال اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها حاکی از پاییز کم بارش در نیمه اول این فصل و در مجموع زیر نرمال‌ است و بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی برای آذرماه بارش‌هایی را پیش‌بینی می کنیم.

وی ادامه داد: البته این به معنی عدم بارندگی های رگباری و سیل آسا نیست چرا که چنین بارندگی‌هایی در الگوهای پیش بینی فصلی قابل تشخیص نیستند و مردم باید با در نظر گرفتن این موضوع نسبت به برنامه‌ریزی بر اساس شرایط جوی و احتمالات چنین فصلی اقدام کنند و البته در مجموع باید گفت بر اساس الگوها پاییز ۱۴۰۱ از نظر بارشی زیر نرمال پیش بینی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای زمستان نیز هر چند الگوهای فعلی شرایط پر بارشی را در برخی ایام نشان می‌دهند اما باید توجه داشت که امکان هر نوع تغییر در این الگوها وجود دارد و حتی ممکن است شرایط بارش ها به سمت زیر نرمال برود و با توجه به بروز‌رسانی دو بار در ماه نقشه‌ها و مدل‌های پیش بینی، هر تغییری در شرایط بارشی کشور اطلاع رسانی خواهد شد و پیش بینی فعلی در مجموع حاکی از پاییز زیر نرمال و زمستان نرمال از لحاظ بارشی است.

منبع: فارس