به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد بیگ امروز در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، تعامل نزدیک و فشرده با دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی و نیز نهاد‌های نظامی و غیرنطامی را جزو اولویت‌های اداره کل پدافند غیرعامل استان برشمرد و گفت: بر همین اساس سیاست‌های ابلاغی با تعاملات لازم به دستگاه ارایه و عملیاتی می‌شود.

وی قرارگاه سایبری را یکی از پنج قرارگاه پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی همراه با قرارگاه‌های شیمیایی، پرتوی، زیستی و مردم محور بیان کرد و ادامه داد: با وجود راکد ماندن قرارگاه سایبری در گذشته، هم اکنون فعال شده و با قدرت و هماهنگی با دانشگاه‌های مختلف استان به رسالت‌های محوله عمل می‌کند.

بیگ با اشاره به اینکه در عصر ارتباطات و اطلاعات موضوع پدافند غیرعامل امری اجتناب ناپذیر و بسیار محوری است، اظهار کرد: در این رابطه نوع حملات دشمنان از تهاجمات سنگین و نظامی به سمت حملات نرم و سایبری سوق داده شده است که برای مقابله با این تهدیدات و کسب اقتدار پایدار ملی، توجه به پدافند غیرعامل ضرورت انکار ناپذیر است.

وی از تشدید حملات سایبری طی ماه‌های اخیر به کشور خبر داد و با بیان اینکه تامین امنیت شبکه‌های داخلی یکی از کارکرد‌های مهم قرارگاه سایبری است یادآور شد: هدف این قرارگاه در وهله اول احصای تهدیدات و سپس شناسنامه دار کردن سایبری آذربایجان شرقی است.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری از ایجاد آتش نشانی هوایی در آینده نزدیک در تبریز خبر داد و افزود : این واحد به منظور کنترل و اطفای حریق کارخانه های تولید مواد شیمیایی نزدیک تبریز فعال خواهد شد.

محمد بیگ در خصوص قرارگاه پرتوی هم گفت : مراقبت از استان در مقابل حوادث اتمی احتمالی در نیروگاههای کشورهای همسایه از جمله ارمنستان بر عهده این قرارگاه است.

وی حوزه فعالیت اداره کل پدافند غیرعامل را حاکمیتی خواند و با اشاره به اینکه این مجموعه ذیل ستاد کل نیرو‌های مسلح فعالیت می‌کند گفت: ارتقای امنیت در حوزه‌های جنگ غیرنظامی جزو رسالت‌های اصلی ما است و تمامی دستگاه‌های متولی باید ظرفیت‌های خود را در این زمینه افزایش دهند.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری از تهیه و تدوین طرح جدید پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی برای بازنگری طرح جامع قبلی خبر داد و گفت: با موافقت استاندار به عنوان پایلوت کشوری اجرایی می شود و هدف اصلی آن پیوست هوشمندسازی است و پایگاه‌های دانش در کنار پایگاه داده‌ها در آن تعریف شده است تا به این طریق تصمیمات هوشمندانه برای توسعه سرمایه گذاری‌های اقتصادی در استان اتخاذ شود.

محمد بیگ برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوع در قالب همایش‌های توجیهی و آموزشی، برپایی نمایشگاه‌های عکس و اجرای برنامه‌های آموزشی ویژه عموم و مدیران ادارات را از جمله برنامه‌های این مجموعه برای هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل بیان کرد.

چهارم تا ۱۱ آبان ماه به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.
برنامه‌های هفته نکوداشت پدافند غیرعامل در سال جاری با شعار «برای مردم؛ پدافند دانش بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها» در چهار سطح ملی، دستگاهی، استانی و شهری برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما