به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، طبق مقررات وظیفه عمومی، داوطلبان «مرد» کنکور باید در زمان پذیرش در دانشگاه (قبول قطعی و ثبت نام) در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ یکی از شرایط لازم را دارا بوده و کد مربوط را در فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی درج کنند.

دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند، دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)، مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت) در مدت اعتبار آن، مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ معافیت تحصیلی دانش آموزی اخذ کرده و تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ در سنوات مجاز تحصیلی (حداکثر تا ۲۰ سالگی تمام) فارغ التحصیل می شوند، دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از ۱۸ سالگی تمام) موفق به دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ شده باشند، به شرط نداشتن غیبت می‌توانند در کنکور ثبت‌نام کنند.

دانش‌آموزانی که در سن ۱۷ سالگی و قبل از سن مشمولیت موفق به دریافت دیپلم می‌شوند، چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل هستند؛ در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود؛ مگر اینکه در مهلت شش ماه، خود را معرفی کرده و بدون غیبت به خدمت اعزام یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.

براساس این گزارش، کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) بدون غیبت اولیه دارای مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ حضوری و پیوسته (دانش‌آموزان عادی) به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند،کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت آنها تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد و کارکنان شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نیروی انسانی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل، دانشجویان انصرافی در صورتیکه در سنوات اولیه تحصیلی نیز می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند.

مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند

مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در آن، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نمی‌شود و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت‌نام از آنها نیستند، دانشجویان اخراجی دانشگاه ها هم تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی‌شوند به جز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده‌اند.

براساس این گزارش، معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می‌شود. بنابراین فارغ‌التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نیستند. ضمن اینکه فارغ‌التحصیلان مشمول مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته نیستند و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مشمول هم مجاز به شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی نیستند.

داوطلبان کنکور باید توجه داشته باشند که ترخیص سربازان حین خدمت ً صرفا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز بوده و ترخیص آنان برای تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.

دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که با دریافت مدرک مقطع پایین‌تر از ادامه تحصیل انصراف یا اخراج می‌شوند، تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

منبع: فارس