به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: نقشه های هواشناسی نشان می دهد از روز دوشنبه کاهش محسوس دما و در بعضی ساعات مه به ویژه بر نواحی شرقی و ارسباران حاکم می شود.

وی با بیان اینکه گذر این امواج موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید در نواحی شمالی استان می شود، اظهار داشت: شرایط جوی استان تا عصر فردا نسبتا پایدار خواهد بود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از روز سه شنبه تا اواخر هفته عبور موج دوم سامانه بارشی با منشاء مدیترانه ای موجب ابرناکی، بارش باران و در نواحی سردسیر و ارتفاع بارش برف، گاهی رگبار و غرش آذرخش در اغلب نواحی استان می شود.

امیدفر، ادامه داد: با توجه به کاهش محسوس دما و وزش باد، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها و اصابت صاعقه و خسارت به محصولات باغی وجود دارد.

وی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته میانه و ملکان با دمای ۲۰ درجه و هریس با دمای ۱۲ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت به ۱۷ درجه سانتی گراد رسید.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا