به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در استان، گفت: بررسی نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این سامانه موجب ابرناکی، بروز مه و کاهش محسوس دما در استان می شود.
وی با بیان اینکه ناپایداری جوی در استان تا شنبه ادامه دارد، اظهار داشت: با توجه به بارش باران در برخی نواحی استان، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و اصابت آذرخش در این نواحی وجود دارد.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بارش باران طی ۲۴ ساعت گذشته در اغلب شهرهای استان، گفت: بیشترین میزان بارندگی از شهرستان چاراویماق به میزان ۶.۷ میلی متر و کمترین بارش از شهرهای اسکو، بستان آباد و سراب به میزان یک دهم گزارش شده است.
امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته جلفا با دمای ۹ درجه و شهرهای سراب، چاراویماق، هریس و ورزقان با دمای سه درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز در این مدت هشت درجه بالای صفر بود.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا