به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی اکبر نکونام فرماندار خداآفرین صبح چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان که با حضور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برگزار شد، اظهار داشت: خداآفرین از نظر سو مصرف مواد مخدر جزو شهرستان‌های پاک و سالم بوده وضعیت مطلوبی دارد.

وی گفت: خداآفرین بعنوان یک شهرستان مرزی وبه دلیل موقعیت ژئوپلیتیک در همسایگی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و قرار گیری در مسیر ترانزیت بویژه امکان قاچاق مواد مخدر از مسیر بالکان به کشورهای اروپایی ضرورت دارد انسداد مرزی و پایش و رصد اپتیک برای مقابله با قاچاق و عرضه مواد مخدر ازمسیر این شهرستان انجام گیرد.

وی تلاش شبانه روزی و رصد موفق نیروهای نظامی وانتظامی وامنیتی، مرزبانی، تلاش فراجا در پیشگیری از خرید و فروش هر گونه مواد مخدر و همچنین اشتغال بیشتر ساکنان شهرستان در شغل کشاورزی و دامپروری را ازجمله دلایل وضعیت مطلوب این شهرستان ازنظر مصرف مواد مخدر ارزیابی کرد و افزود: آمار نگران کننده‌ای در خصوص سومصرف مواد مخدر وجود ندارد.

تقاضا برای موادمخدر در استان و شهرستان ها افزایش یافته است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی نیز دراین جلسه با بیان اینکه مواد مخدر بعنوان چهارمین پدیده تهدید کننده بشریت در جهان است ودر سالهای گذشته تقاضا برای موادمخدر در استان وشهرستانها افزایش یافته است گفت: تنها راهکار ورویکرد مقابله با مواد مخدر، کاهش تقاضا است که لازمه آن آگاه سازی و اطلاع رسانی است.

رنجبر با بیان اینکه پیشگیری ومبارزه با این پدیده که گریبانگیر اقشار مختلف بوده افزود: بیشتر آسیب‌های اجتماعی نشأت گرفته از اعتیاد بوده که باید دراین زمینه برنامه منسجم داشته باشیم.

وی اظهار داشت: مواد مخدر هم از مسیر ترانزیت بالکان به کشورهای اروپایی قاچاق می‌شود وهم برای توزیع و مصرف وارد شهرستان می‌شود که بعنوان یک جرم سازمان یافته بین المللی دراین راستا باید برنامه ریزی و در خصوص انسداد مرزی پیگیری و برنامه ریزی لازم انجام گیرد چرا که استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به دلیل موقعیت مستعد مسیر قاچاق مواد مخدر هستند.

وی با بیان اینکه عرضه مواد مخدر به دلیل ارتزاق میلیون‌ها نفر از این طریق تعطیل بردار نیست بنابراین باید در حوزه پیشگیری و کاهش تقاضا بصورت اجتماع محور عمل نمائیم وبا کمک سازمان‌های مردم نهاد بویژه در شهرستان‌های مرزی فعال‌تر اقدام کنیم.

کشف مقدار ۷ تن مواد مخدر در سال گذشته در استان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه از کشف مقدار ۷ تن مواد مخدر در سال گذشته در استان خبر داد و افزود: کشف مواد مخدر روان گردان شیشه دراستان افزایش یافته واین مواد تاکنون هزار نوع جدید آن شناسایی شده که در حجم کم و تاثیر گذاری مخرب‌تر عرضه می‌شود و متأسفانه فضای مجازی نیز به تبلیغ آن دامن می‌زند.

وی همچنین گفت: تعداد ۱۵۰۰ معتاد متجاهر در ۱۸ مرکز استان نگهداری می‌شود و تاکنون ۲۰۲ نقطه آسیب پذیر شهری و روستایی در سطح استان شناسایی شده و در قالب طرح توانمند سازی محلات آسیب پذیر اقدام شده که در تمامی شهرستان ها نیز این مناطق شناسایی وباید نقشه راه تدوین ودر خصوص عرضه و تقاضای مواد مخدر تهدیدها و فرصت ها شناسایی و متناسب با آن برنامه ریزی شود.

در پایان این جلسه ابلاغ فرماندار خداآفرین بعنوان رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و مهران عاشورایی بعنوان دبیر این شورا اعطا شد.

منبع: مهر