به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی موحدنیا روز یکشنبه در نشست هم اندیشی شوراها و شهرداری های شهرستان خداآفرین با بیان اینکه توجه به شهرهای مرزی به عنوان ویترین کشور از برنامه های دولت است، اظهار کرد: با یک نگاه جدید به مدیریت شهری باید نگاه مردم به شهرداری‌ها تغییر یابد.

وی چهار نهاد شامل شورا ،مردم، دولت و شهرداری را در مدیریت شهری موثر دانست و گفت: تنها رمز موفقیت شورا و شهرداری ها وحدت، همدلی و مشارکت مردم در امورات است.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی همچنین از کمک سه میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های خداآفرین در سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: از اعتبارات استانی، بودجه لازم برای احداث ساختمان اداری و ایستگاه آتش نشانی شهرداری‌های عاشقلو، لاریجان و همچنین ماشین آلات عمرانی و خدماتی این ۲ شهرداری و کمک هزینه ۵۰درصدی ماشین آلات شهرداری خمارلو تامین خواهد شد.

موحد نیا، تلاش شهرداری های خداآفرین برای توسعه و آبادانی شهرها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: دولت برای شهرداری هایی که با مدیریت منابع در پی ایجاد درآمد پایدار باشند، تسهیلات ارائه می کند.

فرماندار خداآفرین نیز در این جلسه گفت: خداآفرین به عنوان یک شهرستان مرزی دارای سه شهر با جمعیت زیر پنج هزار نفری است و شهرهای کوچک معمولا مشکلات بزرگی دارند.

علی اکبر نکونام با اشاره به مشکلات مربوط به تامین منابع مالی در شهرداری‌های این شهرستان، تنها راهکار و راه نجات شهرها از این وضعیت را ایجاد درآمد پایدار شهری مناسب با استفاده از پتانسیل های منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد تا با حمایت اداره کل امور شهری استانداری آذربایجان شرقی از طرح های سرمایه گذاری، ماهیت واقعی شهر نشینی در چهره شهرهای منطقه نمود پیدا کند.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری به همراه فرماندار خداآفرین از شهرهای این شهرستان و پروژه های در حال احداث بازدید میدانی کرد و در جریان مسایل و مشکلات این شهرستان قرار گرفت.

شهرستان ۳۵ هزار نفری خداآفرین در ۲۴۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه مرزی ارس واقع شده و با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک دارد.

خداآفرین به رغم برخورداری از طرفیت های کشاورزی و گردشگری فوق العاده، از شهرستان های محروم آذربایجان شرقی محسوب می شود.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان مرزی در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.

البته در سال های اخیر طرح های ارزشمندی به ویژه در حوزه کشاورزی برای رونق این شهرستان با استفاده از طرح پایاب سد خدآفرین و قیز قلعه سی اجرا شده که نویدبخش آینده ای درخشان برای آنجاست.

مناطق منفصل منطقه آزادر ارس نیز در شهرستان خداآفرین واقع شده اند که این بستر نیز می تواند توسعه شهرستان در سال های آتی را تسریع کند.

منبع: ایرنا