به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام، گفت: گفته بودیم که فشار و قطعنامه سیاسی چیزی را تغییر نمی‌دهد و صدور قطعنامه واکنش جدی دارد و به همین خاطر تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو از روز گذشته آغاز شده است.

وی‌ گفت: بیش از هفت میلیون بشکه نفت از زمان بهره برداری از نیروگاه بوشهر صرفه جویی شده است و از لحاظ اقتصادی این نیروگاه در هفت سال سه برابر پول سرمایه‌گذاری خودش را برگردانده است. با توجه به تاکید مکرر مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته بر استقاده از انرژی پاک، قانون هدف گذاری توسعه نیروگاه های اتمی را در دستور کار قرار دادیم تا سهم انرژی هسته ای را به  ۲۰ درصد در کشور افزایش دهیم و این هدف حکایت از سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری دارد.

اسلامی ادامه داد: در بخش آب، خاک، پسماند خانگی و شیرابه ها سعی کردیم که با فناوری پلاسما در سطح پایلوت  اقداماتی انجام دهیم و معتقدم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست می توانیم این پروژه را در سطحی وسیع فعال کنیم که نتیجه اش خداحافظی با شیرابه خانگی‌ و صنعتی خواهد بود. همچنین تیم تحقیقاتی خودمان را برای کاهش آلاینده حاصل از سوخت مازوت فعال کردیم و امیدواریم با همکاری شرکت های مرتبط کار رسوب زدایی از مازوت را هم انجام دهیم.

اسلامی گفت: ما در کشور با حجم سنگین آلاینده ها مواجه هستیم، دیگر این طور نیست که مقابله با آلاینده ها تکلیف یک یا دو سازمان باشد بلکه تکلیف همه دستگاه‌هاست که از محیط زیست حفاظت کنند و از معیارهایی که باید به کار گرفته شود پاسداری کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در دنیا شاهد هستیم که بسیاری از کشورها کربن صفر را برای سال ۲۰۵۰ هدف گذاری کرده اند. ما هم نیاز داریم به این سمت برویم.

وی گفت که در سازمان انرژی اتمی در دو بخش تولید برق از فناوری هسته ای و ساخت و تجهیز دستگاه هایی برای کاهش آلاینده ها به ویژه شیرابه‌ها اقدام می‌کنیم.

اسلامی گفت: تلاش داشتیم که ظرفیت طراحی و مهندسی نیروگاه های اتمی را در کشور ایجاد کنیم و این مهمترین تکلیف ماست. در سالهای گذشته به خاطر تحریم ها به ما در این زمینه کمک نکردند. همچنین وقتی چرخه سوخت داریم و نیروگاه های هسته ای و بخش بهداشت و درمان هم به سوخت هسته ای نیاز دارند از این رو باید به سمت تولید سوخت هم برویم.

وی گفت: در دو سال گذشته به مساله پسماندها و شیرابه ها توجه کردیم و توانستیم با فناوری پلاسما یک نمونه آزمایشگاهی در ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ساعت را تست کنیم و با همکاری استانداری گیلان و سازمان محیط زیست سیستم صنعتی این فناوری را در اختیار قرار می دهیم تا بتوانیم حداقل استان های شمالی این مشکل را رفع کنند. منتظریم استان های شمالی حجم شیرابه و نقاط مشخص را اعلام کنند تا در یک پروسه ساده و کم هزینه شیرابه را به آب قابل استفاده تبدیل کنند. همچنین درباره سولفور زدایی از مازوت پروژه ای را تعریف کردیم. از هفته پیش هم وارد مذاکره شدیم با بخش های مربوطه.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ما در حد پایلوت این پروژه ها را اجرایی کردیم و معتقدیم از فناوری های نوظهور از جمله انرژی انمی به طور گسترده می توان استفاده کرد. به دلایل مشخصی که با پیشرفت ما برخی ها مخالفند سعی می‌شود با این اقدامات برخورد شود اما ما داریم این مسیرها را باز می کنیم تا در زندگی مردم تاثیر انرژی هسته ای بیش از پیش دیده شود.

منبع: ایسنا