به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عابدین خرم روز سه شنبه در بازدید از بازراچه مرزی جلفا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از سیاست های دولت سیزدهم تسهیل در تردد مرزها و افزایش امکانات ترانزیتی و تسهیل در صادرات و واردات است، در دو سوی مرز ایران و جمهوری آذربایجان شرایط قابل قبولی ایجاد شده است.

وی افزود: اما بر اساس ارزیابی هایی که انجام شده، به رغم افزایش خوب در شاخص های مرزی و تبادلات بین ۲ طرف باید برخی از موانع و مشکلات با هماهنگی طرف مقابل برطرف شود.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم در جهت تسهیل ترانزیتی صادرات واردات و تردد مسافران برای رفت و آمد در دو سوی مرز انجام شده و در مدیریت جدید منطقه آزاد ارس نیز اتفاقات خوبی افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در هر حال باید ارزیابی‌ها ادامه داشته باشد، گفت: با مناسب سازی و تسهیل تردد، افزایش ترانزیت و سهولت در تبادل کالا موجب شده تا میزان تبادلات تجاری و کالایی به لحاظ وزنی و عرضی افزایش یابد.

استاندار آذربایجان شرقی یادآور شد: پس از دوران، کرونا اکنون رفت و آمد به مرزها به شدت افزایش یافته و تقریباً به حالت قبل از کرونا رسیده است؛ بر این اساس هماهنگی‌های امنیتی و مرزبانی در جهت تسهیل در تردد ها و تبادلات کالایی و تجاری بیش از این انجام می‌شود تا رضایتمندی مسافران و تجار بیش از پیش افزایش و تسهیل در رفت و آمد ها و تبادلات کالایی انجام شود.

خرم یادآور شد: موارد ذکر شده ارزیابی شده، ولی هنوز برخی مسائل در حوزه تعرفه‌ها وجود دارد که باید طرف مقابل این موانع و محدودیت ها را به طور کامل برطرف کند؛ البته این مسائل را با سر کنسول های ایران در نخجوان و آذربایجان پیگیری می کنیم.

وی گفت: باید تسهیلاتی که از طرف ایرانی در این سوی مرزها ایجاد شده، به طور هماهنگ در آن سوی مرزهای جمهوری آذربایجان به نخجوان نیز ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه گمرک ایران در جهت تسهیل در خدمات و تبادلات کالایی و تسریع در این اقدامات، مدت زمان فعالیت اداری خود را افزایش داده،گفت: برای افزایش سرعت بیشتر و خدمات دهی مناسب تر به دنبال این هستیم که مدت زمان خدمات دهی گمرکی را سه نوبت کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد با این اقدامات فرصت مناسبی برای بازرگانان و تجار ایرانی در جهت تسهیل در تبادلات کالایی ایجاد شده و از طرف دیگر برای صادرات کالا هایی که برنامه ریزی شده، فرصت ارسال سریعتر مهیا می شود.

آذربایجان شرقی در حاشیه رودخانه مرزی ارس با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهور یخودمختار نخجوان مرز مشترک دارد.

منبع: ایرنا