به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف اشرفی صبح روز چهارشنبه، دوم آذر ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: جامعه هدف ما ۱۰ هزار پرستار در آذربایجان شرقی از جمله کمک پرستار، بیهوشی، مجموعه‌های دولتی و خصوصی است که خدمت ارائه می‌کنند و حدوداً ۲۷ درصد همکاران ما مرد و ۷۳ آنها درصد زن هستند که حدود ۶۸۰۰ تخت بیمارستانی در استان داریم.

وی ادامه داد: ۴۷ درصد همکاران رسمی پیمانی و ۵۳ درصد آنها طرحی شرکتی یا با قراردادهای مختلف با دانشگاه همکاری می‌کنند که به مجوزهای استخدامی نیروهای پایدار نیاز بیشتری داریم که حدوداً ۳۸ درصد کادر زیر پنج سال خدمت و ۳۰ درصد ۱۱ الی ۲۰ هستند که ۷۰ درصد را نیروهای جوان تشکیل می‌دهد.

وی افزود: جامعه پرستاری آذربایجان شرقی ۷۴ درصد کادر کارشناس و ۴ درصد ارشد یا دکترا هستند که ۵۸ درصد آنها پرستار و ۶ درصد کادر اتاق عمل، ۶.۵ درصد هوشبری و ۱۵ درصد کمک پرستار هستند.

اشرفی خاطرنشان کرد: ضریب پرستار به تخت بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز طبق آخرین آمار ۰.۹ است در حالی که آمار کشوری ۱.۸ است یعنی با نصف آمار کشوری فعالیت می‌کنیم که باعث می‌شود اضافه کار آنها بیشتر شود با این شرایط در میانه‌های جدول آن آمار هستیم اما بالاترین آمار کشوری هم ۱.۱ است.

وی گفت: ۵۰۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نیروهای اتاق عمل، پرستار، کمک پرستار و بیهوشی با جان و دل خدمت می‌کنند.

وی اضافه کرد: از بیمارستان‌های خصوصی، دولتی، غیر دولتی، خصوصی و تأمین اجتماعی هم تشکر کنم که نزدیک به ۲۰۰۰ تخت کمک حال ما هستند.

مدیر خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: در واکسیناسیون ویروس کرونا که مشکل داشتیم، پرستاران به حول و قوه الهی با تلاش دولت، با جان و دل کار کرده و با اتحاد و همدلی دردی از آمال جامعه را کم کردند.

وی در رابطه با تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز افزود: سازمان‌های بیمه‌گر قراراست مبلغی را به استان ما پرداخت کنند که اوایل هفته‌ی آینده بابت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پرداخت می‌شود.

شدیداً با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم

رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری تبریز و شهرستان‌های تابعه نیز طی سخنانی گفت: پنجاه درصد کمبود نیروی انسانی داریم، آمار پرستاران استان امیدوار کننده نیست و در حد متوسط است اما دوران شیوع ویروس کرونا نشان داد که کمبود نیروی انسانی می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

محمد ارشدی ادامه داد: بحران کرونا نشان داد فوراً به نیروهای پرستاری نیاز داریم تا جذب بیمارستان شوند و با وجود صحبت‌های دولت، در سال ۱۴۰۱ یک نفر هم در استان استخدام نشد و نیرویی اضافه نشده است و پنجاه درصد نیروهای ما موقت طرحی، قراردادی و شرکتی هستند که این تهدید امنیتی است و چاره‌ای هم نداریم باید با وجود کمبود با انواع اقسام روش از آنها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شدیداً با کمبود نیروی انسانی نیازمندی و استخدام در حد کم هم پاسخگو نیست، افزود: بحران کرونا و آنفلوآنزا ضریب شعاع تخت را افزایش داده است، انتظار نداریم آرامش بیمارستان را ببینیم، نیاز داریم نیرو اضافه شود و انگیزه نیروهای موجود افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات مؤثری هم در این حوزه انجام نشده است تکریم کلامی از آنها مشکلی کم نکرده و نیاز به تکریم عملی دارند، پاداش پرستاران آذربایجان شرقی در دوران کرونا تاکنون یک ریال هم پرداخت نشده است.

اشرفی اضافه کرد: باید سرعت عمل اقدامات ما افزایش یابد، اگر لاک پشتی پیش برویم تحولی شکل نمی‌گیرد تا در همکاران هم انگیزه‌ای ایجاد کند.

وی گفت: در رابطه با فوق‌العاده خاص حوزه سلامت هیچ اتفاقی نیافتاده و مصوبه‌ای در دولت نبوده است، همکاران پرستاری با تمامی ضعف‌ها و کمبودها سالهای سال است که خدمت می‌کنند و انتظار دارند موانع خدمتی رفع شوند.

وی افزود: جامعه به سمت سالمندی می‌رود، اگر با این روند پیش برویم با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه پرستارانی که عذر آنها را در دوران شیوع ویروس کرونا خواستند، متذکر شد: ۵۰ درصد پرستاران ما موقت هستند و پس از اتمام دو سال طبق قانون، باید بیمارستان را ترک کنند، از بد حادثه دوران خدمت آیت افراد مصادف با شیوع کرونا بود که پس از کرونا باید می‌رفتند و این کم لطفی است، در این فاصله زمانی اگر تبدیل وضعیت می‌شدند که هیچ در غیر این صورت باید می‌رفتند.

وی در رابطه با پرداختی پرستاران نیز یادآور شد: پرداختی پرستاران متفاوت است، میانگین دریافتی پرستاران از میانگین کارکنان دولت کمتر است، در سازمان‌های دیگر همکاران حقوق و مخلفات دیگر می‌گیرند اما در حوزه‌ی علوم پزشکی مخلفات آن‌چنانی وجود ندارد و حجم کاری آنها با ادارت یکسال نیست.

منبع: مهر