به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، شهنام اشتری، روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این تعداد شامل ۶ راس مارال ماده و چهار راس مارال نر است، اظهار کرد: مطالعات احیای مارال به عنوان یکی از گونه‌های جانوری منقرض شده از سال ۱۳۷۱ با هدف افزایش تنوع ژنتیکی مارال تحت تیمار در محدوده طرح احیای گونه مذکور در آینالوی منطقه حفاظت شده ارسباران انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه منطقه کوهستانی و سرسبز آینالو از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر است، اظهار داشت: حفظ هتروزیگوتی و جلوگیری از هم خونی در طرح های احیای گونه های حیات وحش از مهمترین و ضروری ترین اقدامات برای تامین تنوع ژنی نمونه های تحت تیمار بوده که از ابتدای طرح تاکنون در چندین نوبت این کار انجام شده است.

اشتری، ادامه داد: طرح احیای نسل مارال در جنگل های ارسباران با هدف احیای گونه در زیستگاهای طبیعی این منطقه از ابتدای دهه هفتاد آغاز و پس از تکثیر در ناحیه ای محدود جهت مطالعه رفتار گونه در طبیعت در محدوده ای به مساحت ۱۸۰ هکتار رها سازی شده است.

مارال با نام علمی Cervus elaphus Maral یکی از بزرگترین انواع گوزن و بزرگترین گونه گوزن در ایران است و نسل این گوزن به عنوان یکی از زیباترین گونه‌های جانوری ایران از ۶۰ سال پیش در جنگل‌های ارسباران منقرض شده بود.

منطقه حفاظت شده ارسباران، با بیش از ۸۰ هزار هکتار مساحت در شمال شرق استان آذربایجان شرقی و در محدوده سیاسی شهرستان های کلیبر و ورزقان واقع شده است.

کارشناسان زیست‌محیطی جهان، جنگل‌های ارسباران را به دلیل داشتن ۷۸۵ گونه گیاهی و ۱۷۰ گونه درختی شامل ۴۲ تیپ مرتعی و ۱۴۳ واحد جنگلی در زمره یکی از مناطق با ارزش ژنتیکی جهان شناخته‌اند.

گونه های گیاهی این منطقه که دربر گیرنده ۱۵ درصد گونه های گیاهی کل کشور است ۴۶ درصد کاربری گیاهی، ۲۰ درصد زینتی، ۱۷ درصد تغذیه ای، ۲۸ درصد علوفه ای، ۱۰ درصد حفاظتی و پنج درصد صنعتی دارد.

تنوع جانوری این منطقه شامل ۳۹ گونه پستاندار، ۲۲۰ گونه پرنده ، ۳۸ گونه خزنده و دوزیست و ۲۲ گونه ماهی است.

جنگل‌های ارسباران (قره داغ) یک منطقه حفاظتی است و در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شد و از سال ۱۳۵۴ عنوان ذخیره گاه زیست کره از سوی یونسکو دریافت کرد و از شهرت جهانی به عنوان فسیل زنده نیز برخوردار است.

دامنه تغییرات ارتفاع در این منطقه از ۲۵۰ متر در حاشیه رود ارس تا ۲ هزار و ۸۹۰ متر متغیر بوده که باعث شکل گیری و ایجاد تنوع کم نظیر گیاهی و جانوری شده است.

منبع: ایرنا