به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی خدائی گفت: رهاسازی بچه ماهی ها با ترکیب ۱۰ درصد آمور، ۱۰ درصد بیگ هد و ۵۰ درصد فیتوفاگ و ۳۰ درصد کپور معمولی به منظور پرورش در این مخزن صورت گرفته است که پس از ۲ سال، صید و به بازار عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح، افزون بر ایجاد فرصت شغلی برای ۱۰۰ نفر، ظرفیت تولید ماهی استان هم یک هزار تن در سال افزایش می‌یابد.

مدیر جهادکشاورزی خداآفرین با اشاره به اینکه با هدف اجرای برنامه‌های جهش تولید، به زودی طرح پرورش ماهی در قفس هم در مخزن سد خداآفرین عملیاتی می‌شود خاطرنشان کرد: طرح پرورش ماهی در قفس با همکاری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در این سد با سرمایه بخش خصوصی آغاز خواهد شد و به همین منظور سرمایه گذاران و بهره برداران به این شرکت معرفی و اقدامات اجرایی طرح در حال انجام است.

وی با اشاره به مصرف سالانه ماهی در استان به میزان ۷.۸ کیلوگرم افزود: افزایش تولید ماهیان گرم آبی پرورشی در مخزن سد‌ها، نقش مهمی در افزایش سرانه مصرف آبزیان خواهد داشت.

خدایی گفت: به لحاظ وجود خشکسالی‌های اخیر در منطقه استفاده بهینه از آب سد‌ها می‌تواند گزینه جایگزین مناسبی در توسعه و پایداری تولید آبزیان استان باشد و  علاوه بر تولید ماهیان در مناطق مختلف استان و افزایش دسترسی و آگاهی‌های عمومی، تمایل و رغبت مردم محلی جهت مصرف ماهی نیز افزایش خواهد یافت.

سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین‌دست سد ارس و در محدوده شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی قرار دارد؛ ظرفیت مخزن این سد یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما