به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ابوالفضل غنی‌زاده در دیدار با اهالی روستای زندآباد با اشاره به این‌که تفاهم‌نامه فی‌مابین روستای زندآباد با معدن مس انجرد را پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: مطالبات اهالی روستای زندآباد در رابطه با عدم پرداخت حق و حقوق از سوی معدن مس انجرد بر اساس تفاهم‌نامه سال‌های را پیگیری خواهیم کرد، هرچند دولت سیزدهم معتقد است که معادن باید به مسئولیت‌های اجتماعی در قبال برداشت مواد معدنی و آثار تخریب شده را جبران کنند.

فرماندار اهر همچنین در پاسخ به مطالبه‌ی حل معضل کم‌آبی در حوزه کشاورزی و شرب روستای زندآباد افزود: امور آب موظف است تا ظرف مدت یک هفته وضعیت منابع آبی و چگونگی تأمین آب کشاورزی و شرب روستای زندآباد با همکاری بخشداری بخش مرکزی را بررسی و نتیجه را اطلاع دهند، اگر طبق ادعای اهالی روستا، فعالیت‌های معدنی یا بی‌توجهی دستگاه‌های اجرایی تخریب خط انتقال آب به روستای زندآباد شده است بایستی سریعاً این قصور جبران شود.

وی بر ضرورت حفظ محیط زیست و میراث طبیعی شیورداغی تأکید کرد و افزود: آلودگی زیست محیطی ناشی از معدن‌کاری و آلودگی آب رودخانه با پساب‌های مواد معدنی موضوعی نیست که دستگاه‌های اجرایی از جمله اداره محیط زیست از کنار آن به سادگی عبور کنند. در خصوص بررسی آلودگی زیست محیطی معدن انجرد، کمیته‌ای متشکل از ادارات ذی‌ربط تشکیل داده و موضوع آلودگی رودخانه زندآبادچایی ناشی از سد باطله معدن انجرد را بررسی می‌کنیم.

غنی‌زاده در ادامه بابیان این‌که اجازه نمی‌دهیم حق و حقوق اهالی روستای زندآباد یا روستاهای هم‌جوار در رابطه با تداخل اراضی با محدوده معدن تضییع شود، گفت: اداره منابع طبیعی شهرستان اهر تداخل اراضی روستائیان با فعالیت‌های معدنی را به‌صورت بی‌طرفانه بررسی کند.

فرماندار اهر با ذکر این‌که احداث سد باطله جدید برای معدن انجرد در راستای حفظ اشتغال و تولید مواد معدنی ضروری است، اظهار کرد: احداث سد باطله جدید معدن انجرد به معنی تصرف اراضی روستائیان نیست، بلکه این معدن برای تملک اراضی ملی درخواست داده و ما نیز بر لزوم رعایت ضوابط زیست محیطی و استفاده از تکنولوژی در آب‌گیری باطله مواد معدنی تأکید کرده‌ایم، یقین بدانید بدون اغماض بر فعالیت‌های معدنی که هیچ آسیبی به روستائیان و محیط زیست نرسد به‌صورت قانونی نظارت خواهیم کرد.

وی با انتقاد از نامناسب بودن وضعیت جاده روستاهای منتهی به زندآباد و معدن انجرد گفت: گلایه اهالی روستاهای منتهی به معدن انجرد از بابت تخریب آسفالت جاده و نبود خط‌کشی به حق است، اداره راهداری برای ترمیم و خط‌کشی جاده روستای زندآباد برنامه‌ریزی و اقدام کند.