به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سید ابوالقاسم موسوی مدیر کل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست کشور در این مراسم گفت: با اجرای این طرح مردم در سیاست گذاری های محیط زیستی سهیم خواهند شد و این امر می تواند از برخی تصمیمات نادرست در حوزه محیط زیست جلوگیری کند و پیشنهادهایی مطرح شود که وضعیت محیط زیست یک استان، شهر، روستا یا محله ها را ارتقا دهد.
وی افزود: با اجرایی شدن کامل خانه های محیط زیست کنشگری مردم و روحیه مطالبه گری در بین اقشار جامعه تقویت خواهد شد و افراد مباحث محیط زیستی شهر، روستا و محله شان را دنبال و با مسئولان شهری و روستایی می توانند در میان بگذارند.
موسوی گفت: مسائل محیط زیستی فرصتی است تا حفظ و نگهداشت و ارتقای شاخص های سبز محیط زیست به دغدغه مشترکی میان مدیران و شهروندان تبدیل شود.
سید ابوالقاسم موسوی اظهار داشت: اگر محیط زیست مسئله و دغدغه مردم شود بی شک شاهد خواهیم بود که حساسیت نگهداشت آن نیز در میان مردم افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: هدف سازمان محیط زیست در تشکیل خانه‌های محیط زیست نهادینه کردن و فعال شدن شهروندان در حفظ محیط زیست است؛ تا حساسیت نگهداشت در میان مردم افزایش، و شهری سالم داشته باشیم.
مدیر کل محیط زیست آذربایجان شرقی هم در آئین رونمایی از طرح افتتاح ۶۵ خانه محیط زیست در روستاهای هدف گردشگری استان با بیان اینکه خانه‌های محیط زیست در روستاها بازوان اجرایی مدیریت محسوب می‌شوند، گفت: هرچند در برخی از استانها افتتاح خانه های محیط زیست آغاز شده اما در آذربایجان شرقی افتتاح این تعداد خانه محیط زیست در اولین گام اجرای طرح در سطح کشور بی نظیر است و این امر نشانگر علاقمندی دستگاههای مربوط و دهیاری ها در زمینه مدیریت اصولی و ارتقای سطح فرهنگ محیط زیستی جامعه می باشد.
شهنام اشتری افزود: هدف از راه اندازی خانه‌های محیط زیست، رفع مشکلات و معضلات محیط زیست از طریق آموزش و ارتقا فرهنگ محیط زیستی جامعه و جلب مشارکت جوامع محلی در ارتقا کیفیت محیط‌زیست جامعه است.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به چالش‌های محیط زیستی کلانشهرها همچون مصرف بی رویه آب و انرژی، آلودگی هوا و غیره اظهار کرد: حل این چالش‌ها و تحقق اهداف محیط زیستی نیاز به مشارکت مسئولانه و داوطلبانه کلیه اقشار مردیم در کنار حاکمیت و مدیران شهری دارد که این امر با افزایش و گسترش خانه‌های محیط زیست و جلب مشارکت‌های مردمی امکانپذیر خواهد بود در حقیقت ایجاد خانه های محیط زیست تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی است.
محمد اسکندری مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست گفت: یکی از آسیب‌های که امروزه متوجه نظام می‌شود بحث زیست محیطی است؛ در سال‌های اخیر شاهد تخریب محیط زیست بوده و متاسفانه روز به روز نیز افزایش پیدا می‌کند.
وی گفت: هر شهری آلایندگی محیط زیستی مربوط به خود را دارد، اما مباحث زیست‌محیطی باید اولویت‌بندی شود تا در سال‌های آینده بحرانی‌تر نشود؛ البته با کمترین هزینه‌ها می‌توان راهکار اساسی در زمینه حفظ محیط زیست شهرستان داشته باشیم.
اسکندری تأکید کرد: با فکر و خرد جمعی می‌توان طرح‌های مختلفی برای حفظ محیط زیست استان از جمله مقابله با ریزگردها، بحران دریاچه ارومیه یا مدیریت پسماند به خصوص با همکاری دهیاریها در جوامع روستایی ارائه داد.
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: عقد تفاهم نامه ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور می تواند مسیر راهبری این امر را هموار کند.
به گفته مدیر کل دفتر مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان محیط زیست کشور قرار است تا پایان امسال حدود ۱۴۰۰ خانه محیط زیست در کشور راه اندازی شود.

منبع: ایرنا