به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر میثم گنجه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این‌که سیستم بهداشت و درمان و بیمارستان، مجموعه‌ای ۲۴ ساعته خدمات‌رسان است، اظهار داشت: این‌که بگوییم هیچ‌گونه ضعف یا کمبودی در سیستم بهداشت و درمان شهرستان اهر وجود ندارد شاید غیرواقعی باشد. با این‌حال سعی کرده‌ایم تا ضعف‌ها و کمبودها را جبران کنیم، در حالی که بیمارستان باقرالعلوم اهر برای بیماران مراجعه‌کننده از شهرستان‌های کلیبر، ورزقان، خداآفرین، هوراند، هریس و حتی از استان اردبیل خدمات‌رسانی می‌کند اما تجهیزات و امکانات متناسب با نیازمندی‌ها نیست.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اهر ادامه داد: یکی از علل نارضایتی در خدمات درمانی کمبود نیروی پرستاری و … است. این ‌کمبود نیروی پرستاری از جانب شهرستان نیست بلکه استخدام پرستار از سوی وزارت بهداشت به آن‌صورت انجام نمی‌گیرد و حتی پرستاران غیربومی نیز درخواست انتقال به شهرهای زادگاه خود را دارند، هرچند کمبود پرستار در سطح کشور قابل لمس است، با این‌حال پرستاران بیمارستان باقرالعلوم اهر برای جبران کمبود نیروی پرستاری، مجبور هستند تا ساعت‌ها و روزهای بیشتری اضافه‌کاری کنند.

وی از جذب اعتبار ۵۱ میلیارد تومانی از هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت توسط نماینده اهر و هریس برای تأمین تجهیزات درمانی بیمارستان باقرالعلوم اهر خبر داد و گفت: با تلاش و پیگیری نماینده اهر و هریس، اعتبار ۵۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی برای تأمین تجهیزات درمانی بیمارستان باقرالعلوم اهر از هیأت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اختصاص یافته است.

گنجه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص تعمیر خرابی دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان باقرالعلوم اهر گفت: موضوعی که در مورد سی‌تی‌اسکن بیمارستان باقرالعلوم اهر مطرح شده، یک راه برون‌سپاری بوده و یک راه هم تأمین دستگاه جدید سی‌تی‌اسکن با همکاری نماینده اهر و هریس از وزارت بهداشت است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اهر همچنین از افزایش ۲ باب اتاق عمل در بیمارستان باقرالعلوم اهر خبر داد و افزود: با پیگیری‌های مدیر داخلی بیمارستان اهر، افزایش اتاق عمل بیمارستان از ۴ به ۶ اتاق مصوب شده و به‌زودی مقدمات آن شروع می‌شود. البته با پیگیری نماینده اهر و هریس و مساعدت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تجهیزات اتاق عمل از طریق هیأت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت تأمین شده است.

وی بابیان این‌که ماهانه قریب به ۸۰۰ مورد عمل جراحی در اتاق عمل بیمارستان باقرالعلوم اهر انجام می‌گیرد، یادآور شد: کمبود اتاق عمل بعضاً باعث معطلی بیماران می‌شود، از این‌رو با توجه به نیازمندی، افزایش اتاق عمل در بیمارستان باقرالعلوم ضروری بود.

گنجه‌ای تصریح کرد: توسعه بخش‌های نوزادان با ۱۳ تخت و ویژه با ۱۵ تخت در بیمارستان باقرالعلوم اهر در دستور کار است، اعتبار مورد نیاز جهت توسعه این بخش‌ها ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. اگر بتوانیم اعتبار مورد نیاز را از محل مسئولیت‌های اجتماعی معادن تأمین کنیم توسعه بخش‌ها با سرعت انجام خواهد گرفت و اگر منتظر تخصیص اعتبار از سوی وزارت بهداشت بمانیم قطعاً زمان‌بر می‌شود، با این‌حال به توسعه بخش نوزادان و بخش ویژه بیمارستان باقرالعلوم نیاز مبرمی داریم.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اهر از راه‌اندازی بخش روان بیمارستان باقرالعلوم اهر برای اولین‌بار در منطقه‌ی ارسباران خبر داد و یادآور شد: بخش روان تا ۲۲ بهمن‌ماه سال‌جاری که برای اولین‌بار در منطقه‌ی ارسباران در بیمارستان باقرالعلوم اهر راه‌اندازی می‌شود. نیروهای بخش روان از قبل تعیین و آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی، توسعه اورژانس بیمارستان باقرالعلوم اهر را ضروری دانست و گفت: با توجه به کمبود فضا و نیروی انسانی در اورژانس، جلسات مختلفی برای توسعه اورژانس بیمارستان اهر برگزار کردیم و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز بر ضرورت توسعه اورژانس اهر تأکید کردند که ما نیز به‌صورت ویژه این موضوع را پیگیری می‌کنیم. از طرفی هم برای تسریع در خدمات‌رسانی درمانی به بیماران، پزشک شیفت شب به ۲ نفر افزایش یافته است.

گنجه‌ای ادامه داد: همچنین با افزایش ۴ تخت به اورژانس بیمارستان باقرالعلوم اهر، با عنایت به این‌که قصد داشتیم تا بخش تزریقات آقایان و بانوان راحت‌تر شود تفکیک جنسیتی در اورژانس بیمارستان اهر انجام دادیم و تجهیزات درمانی جدید در اورژانس بیمارستان اهر تأمین شده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اهر با ذکر این‌که ماهانه به یک هزار و ۶۵۰ نفر بیمار بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان باقرالعلوم اهر خدمات درمانی ارائه می‌شود، گفت: ماهانه به‌طور متوسط ۱۶۰۰۰ نفر از اورژانس بیمارستان باقرالعلوم اهر خدمات درمانی دریافت می‌کنند. بیماران هنگام مراجعه به اورژانس بیمارستان باقرالعلوم برای اینکه به مشکل برنخورند حتماً کارت ملی جهت احراز هویت به همراه داشته باشند چراکه مدرک شناسایی هویتی از الزامات سازمان‌های بیمه‌گر برای مراجعین به بیمارستان می‌باشد و به همراه داشتن مدرک هویتی الزامی است.

وی با تأکید بر این‌که درصد اشغال تخت‌های بیمارستان باقرالعلوم اهر ۷۵ درصد بوده که از نظر اعتباربخشی مطلوب است، اظهار کرد: از زمان افتتاح بخش MRI بیمارستان باقرالعلوم اهر بیش از ۲۴۵۰ نفر خدمات دریافت کرده‌اند. یعنی این حجم از بیماران بخش ام‌آر‌آی از رفت و آمد به مرکز استان رهایی یافته‌اند و از هزینه‌های اضافی بیماران جلوگیری شده است.

گنجه‌ای با قدردانی از تلاش‌های نماینده اهر و هریس برای اخذ مجوز تأسیس سه رشته جدید در دانشکده پرستاری اهر گفت: نماینده اهر و هریس واقعاً برای حوزه بهداشت و درمان سنگ‌تمام گذاشتند، آنقدری که ما پیگیر دانشکده پرستاری نبودیم نماینده اهر و هریس برای اخذ مجوز تأسیس سه رشته تحصیلی در دانشکده پرستاری اهر تلاش کردند و این موضوع زمینه‌ای برای راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی اهر است. هرچند ارتباط بنده با نماینده اهر و هریس به مدت‌ها قبل بازمی‌گردد و از آن زمان دغدغه تأمین تجهیزات درمانی اهر را داشتند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اهر همچنین از راه‌اندازی دستگاه CRM بیمارستان باقرالعلوم اهر تا پایان سال‌جاری خبر داد و افزود: با راه‌اندازی دستگاه CRM در بیمارستان باقرالعلوم اهر، بخش قابل توجهی از بیماران نیازمند به اعزام به مراکز درمانی مرکز استان کاهش خواهد یافت. بسیاری از بیماران ارتوپدی به خاطر نبود این دستگاه مجبور بودند تا به مرکز استان مراجعه کنند ولی با راه‌اندازی دستگاه CRM بیماران لزومی به مراجعه به مراکز درمانی تبریز نخواهند داشت.

وی با اشاره به این‌که راه‌اندازی بخش جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان باقرالعلوم اهر از برنامه‌های آتی ماست، گفت: همچنین با توجه به ظرفیت پایین دستگاه بی‌خطرساز پسماندهای عفونی بیمارستان باقرالعلوم اهر، با تأمین اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی، دستگاه بی‌خطرساز پسماندهای بیمارستان اهر به چرخه فعالیت بازمی‌گردد.

گنجه‌ای بابیان این‌که با پیگیری و تلاش نماینده اهر و هریس، اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی جدید برای تأمین تجهیزات درمانی بیمارستان باقرالعلوم اهر از وزارت بهداشت اختصاص خواهد یافت، گفت: ارزیابی کارشناسان وزارت بهداشت از مراکز بهداشت شهری و روستایی شهرستان اهر، نتیجه مطلوبی داشت و شهرستان اهر در این حوزه جزو شهرستان‌های برتر انتخاب شده و از طرف وزارت بهداشت مورد تشویق قرار گرفت.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اهر اضافه کرد: با پیگیری‌های نماینده اهر و هریس، اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای تأمین تجهیزات مراکز بهداشت شهرستان اهر اختصاص یافته و ما مجدداً درخواست اعتبار ۷ میلیارد تومانی کرده‌ایم، این در حالی است که نماینده اهر و هریس بیش از ما مشتاق و پیگیر حل مشکلات و نواقصات بهداشت و درمان شهرستان هستند.

وی با اشاره به حضور اخیر فرماندار اهر در روستای ورگهان و مطالبه اهالی مبنی‌بر استقرار دندان‌پزشک در این روستا گفت: برای تحقق مطالبه‌ی اهالی روستای ورگهان در خصوص استقرار دندان‌پزشک، به‌زودی یونیت دندان‌پزشکی روستای ورگهان را تأمین و دندان‌پزشک مستقر خواهد شد و همچنین با تأمین نیروی انسانی، پایگاه فوریت‌های پزشکی ورگهان راه‌اندازی می‌شود.

گنجه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت منطقه‌ی چلب‌وردی تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.