اخبار منطقه ارسباران » اقتصادی
کد خبر : 69188
چهارشنبه - 16 آذر 1401 - 19:45
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان ‌شرقی:

سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مس سونگون در ورزقان/ انتقاد از سهم ناچیز ۲ درصدی معادن در اقتصاد آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان ‌شرقی در این نشست گفت: در راستای تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور به استان ۱۴ طرح توسعه‌ای در مجتمع مس سونگون طی ۴ سال آینده اجرایی می‌شود.

سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی مس سونگون در ورزقان/ انتقاد از سهم ناچیز ۲ درصدی معادن در اقتصاد آذربایجان شرقی

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد کلامی امروز در نشست آخرین وضعیت اجرای مصوبات سفر استانی رئیس جمهور در خصوص طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون از پیگیری مستمر و جدی مصوبات سفر رئیس جمهور در استان خبر داد و اظهار کرد: برابر هماهنگی‌های به عمل آمده شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع مس سونگون طی ۷ سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های توسعه در منطقه ورزقان انجام خواهد داد.

وی تأمین برق صنایع را یکی از اولویت‌های استان برشمرد و افزود: در این راستا مجتمع مس سونگون دو نیروگاه تولید برق در مناطق ورزقان و هریس در دست اجرا دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، ایجاد شهرک صنعتی و تخصصی مس ورزقان برای راه‌اندازی صنایع پایین دستی مس را از دیگر اقدامات شاخص در حوزه تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای محصول مس تولیدی استان برشمرد و افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان مکلف است با همکاری مجتمع مس سونگون در اسرع وقت روال قانونی ایجاد این شهرک را طی نموده و به نتیجه برساند.

وی با تأکید بر توانمندی سرمایه‌گذاران استان برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی مس، تعیین محل و تضمین تأمین خوراک مورد نیاز کارخانه‌های پایین دستی را از جمله مطالبات سرمایه‌گذاران استان برشمرد و خواستار توجه مجتمع مس سونگون ورزقان به این مهم با تهیه بسته‌‌های سرمایه‌گذاری شد.

کلامی افزایش قابل توجه ذخایر مجتمع مس سونگون را ظرفیتی مهم برای استان دانست و افزود: این ظرفیت باید در بهبود شرایط استان و رضایتمندی مردم استان نقش ایفا نماید؛ چرا که سهم ۲ درصدی معادن در استان با توجه به داشته‌‌ها به هیچ وجه برازنده استان نیست.

وی با تأکید بر توانمندی‌های مردمان استان در زمینه اقتصادی و صنعتی، اظهار داشت: صنعت‌گران استان همواره کمک حال اقتصادی کشور بوده و در طول تاریخ در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی نقش آفرین بوده‌اند؛ بنابراین همچنان که آسیب‌های اجتماعی و زیست محیطی معدن مس سونگون متوجه استان است باید از منافع از نیز برخوردار شود.

کلامی همچنین از پیگیری جدی استاندار آذربایجان‌شرقی و نماینده ولی فقیه در استان برای تحقق مطالبات به حق مردم استان از مجتمع مس سونگون قدردانی کرد و از دستگاه‌های نظارتی همراهی و حمایت بیس از پیش مدیران اقتصادی استان در جنگ تمام عیار اقتصادی دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی را به جهت ریسک و جسارت اتخاذ تصمیمات مدیریتی در شرایط جنگ اقتصادی را خواستار شد.

وی در پایان مس سونگون ورزقان را فرزند رشید استان دانست که با تمام توان از سوی مسئولین استان حمایت می‌شود و بر تبیین اقدامات این صنعت در استان در قالب طرح‌های توسعه و مسئولیت اجتماعی برای آحاد مردم تأکید کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه سهم ۲ درصد معدن در اقتصاد استان را ناچیز دانست و با تاکید براینکه مس باید کمک حال اقتصاد استان باشد افزود: در راستای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور، توسعه طرح‌های مس سونگون ورزقان باید با برنامه دقیق و با زمانبندی مشخص پیش رود تا مردم با اتمام این طرح‌ها از وجود مس سونگون در امر رونق اقتصادی و اشتغال و آبادانی شهرستان ورزقان و استان بهره‌مند شوند.

تراب محمدی با تاکید براینکه استاندار همیشه پای کار است و یکی از دغدغه‌های وی رونق اقتصادی در استان است گفت: ۳۰ درصد تولید مس در کشور از مس سونگون ورزقان است و ۲ درصد سهم اقتصاد استان از مس رقم ناچیز است و باید با حمایت از سرمایه گذاران و تلاش جمعی و با برنامه مسئولین فعالیت در حوزه اقتصاد بهتر و بیشتر شود چرا که مطلوب بودن مسایل امنیتی در گروه توسعه اقتصاد و اشتغال است.

منبع: فارس