به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر اسماعیل جبارزاده در آیین اختتامیه گردهمایی مدیران کل امور عشایر کشور در تبریز، گفت: آماده اجرای مصوبات این گردهمایی در استان هستیم و امیدواریم بتوانیم در تحکیم و تداوم فرهنگ اصیل عشایری قدم‌های موثری برداریم.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته نتوانستیم آن‌طور که باید در خدمت جامعه عشایر باشیم، افزود: در این مدت به دلیل محدودیت‌ها و شرایط خاصی که دولت با آن مواجه بود بیشتر به دنبال سامان‌دهی امور نیمه‌تمام بودیم و به مرحله‌ای که بتوانیم ایده‌های دولت را عملیاتی کنیم نرسیدیم.

جبارزاده اضافه کرد: امیدواریم در دولت دوازدهم با توجه به عنایت خاصی که شخص رئیس جمهور و مدیران ارشد دولت به‌ویژه وزیر جهاد کشاورزی به مسائل عشایری دارند خدماتی در خور شأن جامعه عشایر ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: البته ما در استان آذربایجان شرقی با وجود محدودیت منابع، توانستیم با همکاری بین‌بخشی، مشکلات جامعه عشایر را تا حد توان مرتفع کنیم و همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری خوبی داشتند.

استاندار آذربایجان شرقی به‌عنوان نمونه از پوشش صد درصدی آموزش ابتدایی در بین فرزندان عشایر خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۶۴ مدرسه تک‌دانش‌آموز در استان داریم که این افتخاری برای نظام اسلامی است و امیدواریم خدمات آموزشی را در سطوح دیگر نیز در خدمت عشایر قرار دهیم.

وی با اشاره به مباحثی که درخصوص تثبیت و ساخت سکونت‌گاه برای عشایر مطرح می‌شود، گفت: این سیاست هرگز به نفع عشایر نیست و نباید اجازه دهیم که تفکر اسکان عشایر تسری یابد؛ چراکه انتظارات ما از جامعه عشایر با اسکان و حاشیه‌نشینی آنها آسیب می‌بیند.

جبارزاده گفت: باید تلاش کنیم زندگی عشایری را همان‌گونه که هست حفظ کنیم و در کنار آن خدماتی که به سایر شهروندان ارائه می‌شود، متناسب با جامعه عشایری، بومی‌سازی و به‌روز شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اغلب مردم کشور با مسائل مربوط به جامعه عشایری آشنایی ندارند، گفت: اگر به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های جامعه عشایری برای جذب گردشگر خارجی استفاده کنیم، ابتدا باید فرهنگ و آداب و رسوم عشایری را به خود ایرانیان معرفی کنیم.

وی افزود: ما آماده‌ایم در قالب بحث تبریز ۲۰۱۸، این کار را آغاز کنیم و با همکاری سازمان امور عشایر کشور، گردشگری عشایر را جزو برنامه‌های این بحث قرار دهیم تا برای استان‌های دیگر نیز تجربه و الگویی ارائه کنیم.

جبارزاده تصریح کرد: راه‌اندازی تورهای گردشگری عشایر یکی از اقدامات لازم در این زمینه است که ضمن معرفی فرهنگ عشایری، موجب درآمدزایی برای عشایر نیز می‌شود؛ البته در این زمینه باید از افراد توانمند و تحصیل‌کرده جامعه عشایر استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به وجود واسطه‌ها و دلال‌ها در عرضه محصولات تولیدی عشایر اشاره کرد و گفت: باید بسترهایی ایجاد شود که بتوانیم این محصولات را به صورت مستقیم و با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.

وی افزود: ایجاد فروشگاه‌های مجازی و استفاده از فناوری‌های نوین در این زمینه می‌تواند موثر باشد و با توجه به تنوع محصولات تولیدی عشایر به‌ویژه صنایع دستی، امکان تشکیل بازار بزرگی در این زمینه وجود دارد.