به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احد بهشتی در آئین تجلیل از پژوهش‌گران آموزشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهر بابیان این‌که دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی و مراکز آموزش فنی شهرستان‌ها قریب به ۱۱ هزار دانشجو دارد، اظهار داشت: بالای ۷۰ درصد دانشجویان دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان‌ها جذب بازار کار می‌شوند و این آمار در استان بیش از ۸۰ درصد بوده و دلیل جذب دانشجویان نیز وجود رشته‌های فنی و تخصصی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی، دانشجویان دانشکده‌های فنی را پنجه‌های کارآمد بازار کار و صنعت عنوان کرد و افزود: جذب دانشجویان به بازار و آموزش رشته‌های فنی منجر به اشتغال‌زایی و تولید در بازار می‌شود، به‌عنوان مثال دانشجوی فارغ‌التحصیل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان داشتیم که علاوه بر خود اشتغالی، برای ۶۴۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به این‌که آموزشکده فنی شهید چمران اهر دانشجویانی از شهرهای کلیبر، ورزقان، خداآفرین، هوراند، هریس و مشگین‌شهر دارد، بیان کرد: توسعه رشته‌های تحصیلی و تأمین امکانات آموزشی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان‌ها بایستی به قدری پیگیری و تأمین شود تا دانش‌آموزان احساس نکنند که امکانات و تجهیزات آموزشی مدارس بیش از آموزشکده‌های فنی است.

بهشتی ادامه داد: سهم استاد به دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی بسیار اندک است، به عبارتی دیگر بعضاً به ازای ۶۰۰ دانشجوی فنی، استاد نداریم و مشکل تأمین استاد در شهرستان‌ها داریم. از طرفی نیازمند جذب اساتید فنی هستیم تا نیروهای تخصصی و فنی وارد بازار کار کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی خواستار تعیین تکلیف اساتید حق‌التدریسی در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای شهرستان‌ها شد و گفت: انتظار داریم قانون جذب اساتید حق‌التدریسی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان‌ها برای احقاق حق و حقوق و جذب اساتید فنی در دانشگاه فنی استان از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

وی از پیگیری برای بروزرسانی تجهیزات کارگاه‌ها و آزمایشگاه آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان‌ها و دانشگاه فنی آذربایجان‌شرقی خبر داد و یادآور شد: حمایت مسئولان شهرستانی از آموزشکده فنی چمران اهر نشان‌گر اهمیت تربیت نیروی کار فنی است. همچنین با توجه به نیاز آموزشکده فنی چمران برای افزایش رشته‌های تحصیلی، متأسفانه شورای گسترش با افزایش رشته‌ها در هیچ یک از مناطق کشور موافقت نمی‌کند با این‌حال ما با توجه به ظرفیت این آموزشکده؛ پیگیر افزایش رشته‌های تحصیلی و بروزرسانی تجهیزات کارگاه‌های فنی هستیم.

بهشتی از آمادگی دانشگاه فنی استان و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای شهرستان‌ها برای برگزاری آزمون‌های سراسری و کنکور خبر داد و خاطرنشان کرد: وزارت علوم قصد دارد تا با توجه به تخلفات پیش‌آمده در برگزاری آزمون‌ها در مدارس را به دانشگاه‌ها واگذار کند و مجموعه آموزشکده فنی چمران اهر و دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی برای برگزاری آزمون اعلام آمادگی می‌کند.