به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، امیر بخشی زاده ظهر پنج شنبه در نشست خبری گفت: ۸۱۴ کیلومتر پروژه آزادراهی، ۷۱۵ کیلومتر پروژه بزرگراهی و ۲۷۷ کیلومتر راه آهن در آذربایجان شرقی در حال ساخت است.

وی سپس در خصوص پروژه ریلی تبریز – میانه گفت: این پروژه از جمله راه‌های ریلی درحال ساخت است که کاهش ۱۰۰ کیلومتری طول و پنج ساعته زمان این مسیر را به دنبال خواهد داشت.

بخشی زاده سپس در خصوص پروژه نهضت ملی مسکن نیز گفت: تعهد آذربایجان شرقی در این طرح ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بود که با تمهیدات صورت گرفته، دو و نیم برابر زمین مورد تعهد استان تأمین شده است.

وی از ثبت نام ۲۷۴ هزار نفر در استان در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ۳۹ هزار نفر از این تعداد پالایش شده و برای ساخت مسکن معرفی شده‌اند، اما فقط ۱۵ هزار نفر آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی را واریز کرده‌اند.

بخشی زاده تسهیلات پرداختی طرح مسکن ملی برای متقاضیان در کلانشهرها را ۴۰۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ ۳۰۰ میلیون تومان و تسهیلات پرداختی در روستاها را ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: گران شدن مصالح چالش جدی در طرح نهضت ملی مسکن است، به عنوان مثال قیمت یونولیت چند برابر شده و باعث تأخیر در اجرای پروژه‌ها می‌شود.

وی در مورد تأمین زمین برای نهضت ملی مسکن نیز گفت: در این طرح به واسطه ماده ۱۰ اراضی دولتی در اختیار سایر سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی باید در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد که ۱۳۴ هکتار با همکاری ادارات و نهادهای استانی به نام راه و شهرسازی سند زده شده و از طریق ماده ۹ نیز شش هزار هکتار زمین در دو ماه گذشته با تغییر نمایندگی از منابع طبیعی در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته و همچنان پیگیر شناسایی اراضی ذیل این دو ماده هستیم.

وی با اعلام اینکه دولت فقط متعهد شده است زمین رایگان برای ساخت نهضت ملی مسکن تأمین کند تصریح کرد: بخشی از هزینه در قالب تسهیلات بانکی بوده و بخشی از آن آورده شخصی متقاضیان است که به تناسب پیشرفت سازه باید واریز شود.

منبع: مهر