به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه فعالیت این سامانه تا بعد از ظهر فردا ادامه خواهد داشت، بیان کرد: این وضعیت موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید، بارش باران و برف و بروز پدیده مه یا غبار می شود.

وی اظهار داشت: در ارتفاعات استان به دلیل وزش باد، کولاک برف و مه گرفتگی دور از انتظار نبوده بنابراین رانندگان برای تردد در مناطق کوهستانی و گردنه ها احتیاط کرده و وسایل و تجهیزات زمستانی و پوشاک گرم به همراه داشته باشند.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در این مدت دمای استان به صورت نسبی کاهش می یابد، گفت: از روز دوشنبه با عبور این سامانه از جو استان، جوی نسبتا ناپایدار حاکم می شود.

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته برخی شهرستان های استان شاهد بارندگی بودند که بیشترین بارش به میزان ۲.۸ میلی متر از میانه و کمترین بارش به میزان چهار دهم از بستان آباد گزارش شده است.

وی اعلام کرد: در این مدت ورزقان با دمای منفی ۶ درجه و مراغه با دمای مثبت چهار درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت صفر درجه سانتی گراد بود.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا