به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ابوالفضل غنی‌زاده شامگاه یک شنبه در همایش آموزه‌های زلزله بم و لزوم نوسازی مسکن آذربایجان‌شرقی در شهرستان اهر با اشاره به این‌که نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی فرسوده، امنیت و آرامش خانواده‌ها را تضمین می‌کند، اظهار داشت: در جریان زلزله سال ۹۱ منطقه ارسباران، ۷۵۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در شهرستان اهر بازسازی شد و طی ده سال گذشته از زلزله تابه‌حال ۸۸ درصد مساکن روستایی اهر مقاوم‌سازی شده است.

فرماندار اهر افزود: بر خلاف رعایت ضوابط ساخت‌وسازها در روستاها، اصول شهرسازی و ساخت‌وساز در شهر اهر رعایت نمی‌شود چون شهرسازی را برخی بنگاه‌داران برای شهر ترسیم و اجرا می‌کنند. حتی این موضوع را به اراضی روستایی و کشاورزی نیز کشانده‌اند. برخی بنگاه‌داران بر اساس سلایق شخصی کوچه و خیابان تعیین کرده و زمین‌ها را به‌صورت قطعه‌بندی به فروش می‌رسانند.

وی با انتقاد از شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی در نتیجه عدم رعایت اصول شهرسازی در شهر اهر گفت: در سکونتگاه‌های غیررسمی یا به اصطلاح مناطق ۱۱ گانه حاشیه‌نشین اهر، مردم با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، متأسفانه در این مناطق زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و عدم رعایت اصول شهرسازی از نتایج دخالت‌های بیرونی و نگاه منفعت‌طلبانه است.

غنی‌زاده از تدوین برنامه تقویت زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی در مناطق حاشیه‌نشین اهر در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: دولت سیزدهم برای خدمات‌رسانی به شهروندان ساکن در مناطق حاشیه‌نشین شهرها نگاه عدالت‌محوری دارد، در این راستا طبق برنامه‌ریزی دولت در طرح بازآفرینی شهری برای مناطق حاشیه‌نشین اهر پروژه‌های عمرانی و خدماتی پیش‌بینی شده که با تخصیص اعتبار، پروژه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی عملیاتی خواهد شد.

فرماندار اهر با اشاره به افزایش پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اهر تصریح کرد: در بررسی برخی پرونده‌های ماده ۱۰۰ وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم، برخی مالکان می‌گویند از داخل شهرداری به آن‌ها گفته‌اند تا ضوابط شهرسازی یا بافت تاریخی و فرسوده را رعایت نکنند چون قول داده‌اند تا در کمیسیون ماده صد تخلف ساختمانی را حل خواهند کرد، این‌گونه چراغ سبزها به تخلفات ساختمانی موجب شده تا تمرکزها به سمت پرونده‌های ماده صد باشد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن در شهر و روستاهای شهرستان اهر نسبت به آیتم‌های سال ۹۱ بسیار مطلوب است، اما رعایت اصول شهرسازی و ضوابط بافت فرسوده و تاریخی شهر اهر در کنار ساخت‌وسازها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

سکونت ۳۴ هزار نفر از جمعیت شهری اهر در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده

محمدباقر خانی شهردار اهر نیز در این همایش با اشاره به این‌که شهر اهر در مطالعات ۱۰ منطقه حائز بازآفرینی شهری، سکونتگاه‌های غیررسمی، شناخته شده است، اظهار داشت: سکونتگاه‌های غیررسمی اهر از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته و ساخت‌وسازها در این مناطق سال‌به‌سال رشد کرده است.

شهردار اهر افزود: ۲۷۰ هکتار از مجموع ۳۹۷ هکتاری شهر اهر مربوط به سکونتگاه‌های غیررسمی بوده و ۱۸۷ هکتار از شهر اهر بافت فرسوده و ۸۵ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی است که بیش از ۳۴ هزار نفر از جمعیت شهری در این مناطق سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده و تاریخی ساکن هستند.

وی با قدردانی از همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در ساماندهی و خدمات‌رسانی به ساکنین سکونتگاه‌های غیررسمی اهر گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان در ساماندهی و توانمندسازی مناطق هدف بازآفرینی شهری اهر همکاری بسیار خوبی داشتند که نمونه آن تخصیص قیر برای آسفالت‌ریزی بود و با مساعد شدن شرایط جوی، محلات مناطق هدف بازآفرینی شهری اهر آسفالت‌ریزی خواهد شد.

خانی از تدوین برنامه ۴ ساله توسعه زیرساخت‌های مناطق هدف بازآفرینی شهری اهر برای اولین‌بار در بین شهرهای آذربایجان‌شرقی خبر داد و یادآور شد: اهر اولین شهری بود که با همکاری دستگاه‌های اجرایی برای مناطق هدف بازآفرینی شهری برنامه ۴ ساله تدوین و به استان جهت تصویب ارجاع شد تا با تصویب ستاد بازآفرینی شهری آذربایجان‌شرقی و ابلاغ از تهران، شاهد اجرا و تحولات زیرساختی در مناطق هدف بازآفرینی شهری اهر باشیم.

منبع: مهر