به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، متن این بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سومین سالگرد شهادت سردار سرافراز اسلام، قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم، سپهبد قاسم سلیمانی، یاد و نام بلند این شهید گرانقدر که وجود خویش را صرف خدمت خالصانه به ملت ایران، اسلام و صلح و امنیت منطقه ای و جهانی کرد، ارج می‌نهد.
سردار شهید سلیمانی در چارچوب سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی، در بهترین تراز، ایفای نقش نمود و اقدامات موثری در مقابله با تروریسم بین‌المللی و گروه های تروریستی در منطقه انجام داد، از همین رو این شهید جاودان لقب پرافتخار جان فدا، قهرمان بین‌المللی مقابله با تروریسم و سردار صلح را به خود اختصاص داد.
دولت آمریکا با ادعاهای دروغین از جمله ادعای مقابله با تروریسم، در اقدامی جنایتکارانه که ناقض قواعد و اصول حقوق بین‌الملل است، مبادرت به طراحی و انجام حمله تروریستی علیه سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از بلندپایه ‌ترین‌ مقامات جمهوری اسلامی ایران آن هم در خاک کشور میزبان عراق و در حین ماموریتی رسمی نمود.
بی تردید اقدام جنایتکارانه‌ی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، مصداق «اقدام تروریستی» است که به نحوی سازمان‌یافته‌ توسط این کشور طراحی و عملیاتی شده است.
رژیم آمریکا، بر مبنای موازین حقوقی و بین‌المللی در قبال این جنایت «مسئولیت قطعی بین‌المللی» داشته و در همین چارچوب، کلیه عاملان، آمران، مباشران و مسببان این جنایت تروریستی دارای مسئولیت بوده و برهمین اساس وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه ها و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا و بر اساس اصل حقوقی “مقابله با بی کیفرمانی جنایتکاران”، مجموعه اقدامات خود برای پاسخگو نمودن آنها در پیشگاه عدالت را دنبال کرده است.
در همین راستا، کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت سردار سلیمانی و همراهانش، توسط وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاههای ذیربط، ابعاد حقوقی این پرونده را بررسی و پیگیری کرده و اقدامات متعددی را با هدف دنبال نمودن موضوع در تمامی سطوح داخلی، دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور احراز مسئولیت بین المللی دولت آمریکا انجام و تا نیل به نتیجه نهایی در این مسیر با جدیت تمام پیش خواهد رفت.
در پیگیری اقدام تروریستی آمریکا، فعالیت کمیته مشترک قضایی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نیز ادامه دارد.
جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست‌های اصولی خود برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری، همچنان در مسیر استقرار صلح و ثبات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش خواهد کرد، لذا شهادت سردار قاسم سلیمانی، اگرچه ثلمه ای بزرگ برای ایران و ایرانیان است، اما هیچ خللی در مسیر اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایران وارد نمی کند.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر یاد و خاطره همه شهدا، بویژه شهدای جهاد علیه تروریسم و افراطی گری و در رأس آنها سردار قاسم سلیمانی، ابو مهدی المهندس و همراهان شهید آنان را گرامی می‌دارد و به ارواح بلند آنها ادای احترام می کند.

منبع: ایسنا