به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیمین خیاط زاده در خصوص وضعیت موج هشتم ویروس کرونا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: سویه جدید ویروس کرونا اکنون در کل دنیا در حال چرخش بوده و وارد ایران نیز شده است که از زیر سویه‌های اُمیکرون است و انتظار داریم رفتاری چون اُمیکرون داشته باشد.

وی ادامه داد: اخباری در فضاهای مجازی منتشر شد که مواردی از سویه جدید کرونا در آذربایجان شرقی مشاهده شده است، اما افرادی که در سویه‌های جدید به کرونا مبتلا می‌شوند را از تمامی استان‌ها نمونه‌برداری کرده و با تشخیص مثبت بودن ابتلاء به تهران می‌فرستیم تا ساب سویه اعلام شود؛ در طی روزهای اخیر باتوجه به افزایش موارد ابتلاء، تعدادی هم در استان ما دیده شد که نمونه‌ها را به تهران فرستاده‌ایم تا تشخیص دهند سویه جدید است یا نه، اما هنوز تأیید نشده است.

وی افزود: چه زیر سویه‌های جدید چه در کرونای قبلی، در هر حالت راه‌های پیشگیری و انتقال یکسان است؛ بنابراین به دنبال آن نباشیم که سویه جدید است یا همان قبلی؛ مهم این است که بیمار نشویم اینکه بگوییم کرونا نیست و سرماخوردگی است، خودمان را فریب داده‌ایم.

خیاط زاده خاطرنشان کرد: از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا اعلام کردیم تا زمانی که پاندمی کرونا تمام نشده، تمام افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، به حساب کرونا بگذارند.

وی با بیان اینکه باید نکات ایمنی رعایت شود تا از شیوع و انتقال ویروس پیشگیری شود، در رابطه با علائم سویه جدید نیز گفت: گلودرد، عطسه، سرفه، اشک ریزش، آبریزش بینی، خستگی، بدن درد و حتی درگیری ریوی که منجر به بستری و مراقبت ویژه شود به‌ویژه در افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته یا مسن هستند، از علائم ویروس کرونا است و ضروری است افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم، چهار الی پنج روز در خانه استراحت کرده و مایعات بنوشند و برای بدن درد نیز از مسکن استفاده کنند.

وی همچنین متذکر شد: افراد واکسیناسیون خود را تکمیل کنند چراکه وضعیت تثبیت ویروس کرونا بعد از عید نوروز منوط به همراهی و همکاری مردم بود که توانستیم درصد پوشش واکسیناسیون را در دز اول و دوم به ۹۰ درصد و در دز سوم به حدود ۵۴ درصد برسانیم اما به دلیل اینکه وضعیت کرونا نسبتاً ثابت شده و تعداد موارد بالا نبود، مردم از دز چهارم استقبال نکردند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به کم بودن آمار تزریق دز چهارم واکسن در استان، اضافه کرد: در گروه سنی بالای ۱۲ سال، دز اول واکسن کرونا برای ۸۹ درصد جمعیت و دز دوم ۸۴.۵ درصد تزریق شده است همچنین دز سوم در گروه سنی بالای ۱۸ سال، ۵۳ درصد و دز چهارم نیز ۳.۵ درصد در استان ما تزریق شده است.

وی یادآور شد: در طی روزهای اخیر در استان ما موارد ابتلای چندان زیادی را نداشته و همچنان موج هشتم شروع نشده است چراکه همواره استان‌های غربی بعد از استان‌های جنوبی و مرکزی وارد موج می‌شوند، پس بهترین فرصت تزریق دز چهارم واکسن است.

وی ادامه داد: احتمال اینکه زیر سویه جدید از اُمیکرون بوده و علائم شدیدی نداشته باشد، بسیار است البته صرفاً حدس و گمان است که شدید نبوده و موج وخیمی نداشته باشیم اما دلیلی بر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نیست.

خیاط زاده تاکید کرد: واکسن به اندازه کافی موجود است، اکنون واکسن‌های اسپایکوژن، برکت، برکت پلاس، سینوفارم و نورا را داریم که تزریق واکسن‌های نو ترکیب را توصیه می‌کنیم؛ نورا و اسپایکوژن نو ترکیب بوده و سینوفارم هم برای افراد زیر ۱۸ سال و مادران باردار استفاده می‌شود.

وی در پایان افزود: با عنایت به آغاز موج هشتم در کشور و دیگر استان‌ها، پیش‌بینی می‌شود هفته‌ی اول و دوم بهمن ماه این موج وارد آذربایجان شرقی شده و موارد ابتلاء افزایش یابد که اکنون که در نیمه‌ی دی ماه هستیم، توصیه می‌شود برای جلوگیری از درگیری بیشتر، واکسن تزریق شود.

منبع: مهر