به گزارش  اهر خبر (اهر نیوز)، سردار هادیانفر در گفتگو با شبکه رادیویی اقتصاد گفت: با هوشمندسازی پلاک ها از تردد خودروها با پلاک های مخدوش شده جلوگیری می شود.

سؤال: درباره امنیت رانندگی  در ایران و عراق و مقایسه ای که شما داشتید در اخبار خواندیم , وضعیت به چه شکلی است؟

سردار هادیانفر: یکی از معضلات و مشکلاتی که همه دنیا در حوزه حمل و نقل زمینی با آن درگیر هستند بحث تصادفات است. جدی ترین موضوعی که حتی در سازمان بهداشت جهانی رصد می شود و عملکرد کشورها و دولت ها در راستای تصادفات به نوعی سنجیده می شود. یکی از همین مشکلات را ما هم در کشور خودمان داریم هرچند که در سالیان گذشته با هماهنگی که در کشور صورت گرفته است وآنچه که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود در بحث کاهش تصادفات که شاخص ۳۱ درصدی تعیین کرده اند، گام های بسیار مؤثری در کشور برداشته شده است. یعنی اگر ما فراموش نکنیم در سال هشتاد و پنج ، ۲۷ هزار کشته داشته ایم شاید بالغ بر ۵۰۵ هزار در سال مجروح و معلول داشتیم اما با برنامه ریزی هایی که در کشور صورت گرفت و آنچه که در قانون پیش بینی شد , تلاش هایی که صورت گرفت توسط تمام دستگاه ها، کاهش بسیار اثربخش و معنا داری در تصادفات ایجاد شد که عددی حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر فوتی ما در سال داشتیم در سال ۱۴۰۰ و تقریباً ۲۶۰ هزار مجروح یعنی آن عدد بسیار کاهشی شکل گرفت. منتها آنچه که تأثیرگذار است در تصادفات به نظر من ۵ عامل اصلی است که من دیروز در همایش هم به آن اشاره کردم. در بحث مدیریت کلان کشور هم قانونگذار برای ۳۲ دستگاه نقش تعیین کرده است که باید نقش خودشان را ایفا کنند. ۸ دستگاه اصلی است مثل پلیس، سازمان راهداری، اورژانس، هلال احمر و بخش های مختلفی که خیلی به این مأموریت نزدیک تر هستند هم در غالب پیشگیری هم در غالب رسیدگی به تصادفات و حوادث نقش جدی تری دارند ولی آن بحث مدیریت کلان که دولت در آن نقش دارد و همه سازمان ها در غالب مدیریت، بعد عامل انسانی است، عامل راه است، عامل وسیله است و قوانین و مقررات. حالا در بحث قوانین و مقررات عرض می کنم که شاید بخشی از این قوانین و مقررات که مربوط به سال های گذشته است به نوعی بازنشسته است. باید حتماً مجازات های جایگزین ایجاد شود که راننده بیشتر احتیاط کند. ما فراموش نکنیم اگر می گوییم ۱۷ هزار کشته معمولاً ۲ یا ۳ هزار نفر عامل این تصادف هستند هم جان خودشان را از دست داده اند و هم در خودروی مقابلی را که قانونمدار رانندگی کرده است موجب حادثه برای آنها شده است لذا تصادفات بحث بسیار جدی است ما چه در راه که بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز داریم در جاده ها و شهرها که باید اینها اصلاح شود . همچنین بیشتر رانندگان در جاده ها رانندگان شهری هستند که توصیه می کنیم که سفر نکنند ولی در ایام مختلف سفر می کنند خیلی آمادگی رانندگی برای جاده ها را ندارند با مناطق حادثه خیز آشنایی ندارند و موجب تصادف می شوند. متأسفانه ما این مشکلات را داریم بحث ایمنی خودرو هم بحث جدی است هم ایمنی و هم کیفیت که اگر ما هم مقایسه نکنیم سازمان WH2 سازمان بهداشت جهانی این کار را انجام می دهد بین کشورها، به نظر من باید یک مقدار در این حوزه جدی تر عمل کنیم که شاهد حوادث و تصادفات نشویم.

سؤال: در خبرها داشتیم که شما قرار است پلاک خودروها را هوشمند کنید و پلاک سوم خبرش آمده بود این در چه وضعیتی قرار دارد و چه زمانی قرار است اتفاق بیفتد؟

سردار هادیانفر: یکی از مواردی که پلیس درحال اجرای آن است یعنی بدون شک بحث فناوری اطلاعات و ارتباط و خدمات و تحولات گسترده ای را در عرصه اجتماعی و اقتصادی به دنبال دارد و تأثیر آن بر ارائه خدمات به مردم عزیزمان غیر قابل انکار و اجتناب ناپذیر است. در پلیس راهور تلاش کرده ایم از سال ۹۸ در حوزه فناوری اقدامات بسیار مؤثری را برداریم و در حوزه هوشمندسازی در بخش های مختلف کارهای بسیار گسترده ای صورت گرفته است خدماتی که پلیس در این حوزه دارد ارائه می دهد چه در سایت راه و ۱۲۰ و چه در برنامه کاربردی پلیس من، این خدمات به صورت سیستمی به مردم عزیز ارائه می شود یک مجالی می خواهد من راجع به به خدمات صحبت کنم. راجع به پلاک سوم آنچه که تأکید شده است در قانون در سال ۸۴ به این حوزه تأکید شده به جهت اینکه جلوگیری شود از تردد خودروهای پلاک مخدوش، پلاک هایی که برخی افراد عدد پلاک را تغییر می دهند , ۵۱ میلیون شماره ای که تخصیص داده شده و به هم نزدیک است سامانه ها بعضاً دوربین ها در خوانش  آن دچار مشکل می شود عدد۲ را ۳ می خواند یا برعکس بخاطر آن تغییر و نوعاً خودروهایی که مورد سرقت قرار می گیرند از جهت ارکان اصلی شان. پلاک سوم تمام این موضوعات را پوشش می دهد و این مشکل را حل می کند. بخش زیادی از این کار انجام شده است چیپ هایی که باید نصب شود در خودرو و سامانه ای که باید این برنامه را اجرایی کند بیشتر کار آن انجام شده است و آماده می شود تا بتوانیم دراختیار مردم عزیزمان قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما