به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سی و ششمین گردهمایی موسیقی و ادبیات عاشیقلار(عاشیقی) استان آذربایجان شرقی با حضور هنرمندان عاشیقی سراسر استان آذربایجان شرقی، منطقه ارسباران و برخی شهرهای استان اردبیل با اجرای برنامه‌های مختلف در شهرستان اهر برگزار شد.

این برنامه موسیقایی به فعالیت، فرهنگ موسیقایی و حفظ و اشاعه نغمات و شیوه نوازندگی و قرائت موسیقایی بویژه به صورت سینه به سینه و شفاهی و تداوم این هنر و سنت به نسل‌های بعدی می‌پردازد.

در برنامه دیشب، از پیشکسوتان هنر عاشیقی استاد «ولی‌اله عبدی» و استاد «محمد محمدی مزرعه» تجلیل و نشان درجه یک هنری برای اولین بار در منطقه ارسباران با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، فرماندار اهر و جمعی از مسئولان و هنرمندان به استاد عاشیق ولی اله عبدی اهدا شد.

عاشیق، عاشق یا آشیق، عارف و نغمه‌سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند. پیش از جا افتادن لغت «عاشیق» این صنف با کلمه ترکی اوزان شناخته می‌شد. عاشیق‌ها اغلب در بداهه خوانی مهارت دارند و شعر و آهنگ تصنیف‌های خودشان را هم گاهی خود می‌سازند.

نظیر عاشق‌های آذربایجان در میان دیگر ترک‌زبانان، با نام‌های عاشوق، بامسی، باکسی، بخشی و … مشهور بوده‌اند و برخی اقوام و ملل غیر ترک نیز عاشق را با همین مشخصات و گاه با همین نام و گاه با نام‌های دیگر دارند. بخشی‌ها و بخشوهای جنوب ایران و دیگر مناطق و نواحی ایران از آن جمله‌اند.در طول تاریخ اقوام ترک، فرمان‌روایان همواره در سفرهای جنگی اوزان‌ها را به همراه می‌بردند تا با بیان اشعار حماسی لشکریان را تشجیع کنند.