به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، معبود عباس زاده روز دوشنبه در دیدار با مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی، گفت: ما اهتمام خاصی به تکریم خانواده های شهدا و ایثارگران معظم داریم که کمک به اشتغال زایی آنان یکی از نمودهای این رسالت است که در چارچوب همین تفکر مدیریتی، سیاست مجتمع مس سونگون اختصاص ۲۵ درصد از ظرفیت هر دوره از استخدام ها به فرزندان شهدا و ایثارگران است و تاکنون نیز در تمامی جذب ها این سیاست مراعات شده است.

وی با اشاره به برگزاری آزمون جدید جذب تعداد ۳۱۴ نفر و یک آزمون دیگر برای جذب ۶۵ نفر، اظهار داشت: ۲۵ درصد از این تعداد به خانواده های ایثارگران اختصاص یافته است، ضمن اینکه از ۱۶۰ فرصت شغلیِ جدید که برای اشتغال در پروژه در شرف افتتاح هیپ لیچینگ سونگون، نیز ۲۵ درصد به خانوادۀ شهدا و ایثارگران اختصاص دارد.

عباس زاده ادامه داد: این سیاست علاوه بر جذب های حوزه پیمانکاری است که به طور مستمر صورت می گیرد که به طور مثال طی ۶ ماه گذشته تعداد ۴۰ نفر از ایثارگران معرفی شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در این حوزه ها جذب و به کارگیری شده اند.

وی رعایت قانون تبدیل وضعیت فرزندان شهید و ایثارگران شاغل در مجتمع مس سونگون را یکی از برنامه های مدیریت این مجموعه برشمرد و گفت: تمکین ما به این قانون تا جایی است که حتی پیگیر چراییِ عدم صدور احکام تبدیل وضعیت شدگان بوده ایم.

عباس زاده از نامگذاری هر یک از سایت های تولید و ساختمان های اداری مجتمع مس سونگون به نام شهدا خبر داد و افزود: ساختمان اداری مرکزی مجتمع به نام شهید بزرگوار «غلامحسین افشردی(حسن باقری)» که اصالتاً اهل روستای افشردِ هریس بودند، نامگذاری شده و یا یکی از سایت های تغلیظ سونگون به خاطر تشابه برخی از فرایندهای تولید در این مجتمع با فعالیت های مرتبط با حوزه هسته ای به نام شهید هسته ای «مسعود علی محمدی» نامگذاری شده است.

وی یادآور شد: در نظر داریم اولین سایت فراوری مس کاتد در کارخانه هیپ لیچینگ را نیز به نام اولین شهید مدافع حرم شهرستان ورزقان سردار شهید «ذاکر حیدری» مزین کنیم که همه این اقدامات گام هایی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

عباس زاده آمادگی مجتمع مس سونگون برای مشارکت در اجرای تمام برنامه های مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را اعلام و اضافه کرد: ما هیچ محدودیت مالی برای هزینه کردن در این امور نداریم و به مشارکت در چنین برنامه هایی نیز افتخار می کنیم.

وی با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت سایت های تغلیظِ مس سونگون و طرح های توسعه ای، گفت: از ۶ ماه قبل سعی کرده ایم حلقه های توسعه مس سونگون را یک به یک کامل کنیم و اکنون اعلام می کنیم پیشرفت های خیره کننده ای در حوزه های اکتشافی، آزمایشگاهی و تولیدی به ثبت رسیده است.

عباس زاده دستاورد توسعه روزافزون تولید در مجتمع مس سونگون را افزایش درآمد این مجتمع و به تبع آن ارتقای سرانه درآمد شهرستان ورزقان و آذربایجان شرقی ارزیابی کرد و گفت: اگر طرح های توسعه ای که در مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارند، به سرانجام برسند نه تنها شاهد افزایش ۶ برابری درآمد مجتمع خواهیم بود که شمار شاغلان در این مجتمع نیز با رشد ۵ برابری به ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

به گفته وی این میزان اشتغال می تواند کل مشکل بیکاری آذربایجان شرقی را مرتفع کند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی نیز در این دیدار فراهم شدن زمینه اشتغال ایثارگران جویای کار در این مجتمع معدنی را پیگیری و اضافه کرد: به خاطر کوچک‌سازی دولت و کاهش جذب نیروها در دستگاه‌های اجرایی نمی‌توان همه ایثارگران بیکار را در نهادهای دولتی استخدام کرد، بنابراین ایجاد اشتغال برای آن‌ها در شرکت‌های غیردولتی و همچنین سوق دادن این قشر به سمت کارآفرینی از راهکارهای مسئولان بنیاد است.

جابر ابوالفتح زاده با بیان اینکه ایثارگران برخلاف تفکر رایج با مشکل جدی بیکاری مواجه هستند، بر پیگیری مطالبه به حق جذب ۲۵ درصد استخدامی جامعه ایثارگری در دستگاه‌های اجرایی توسط بنیاد شهید و امور ایثاذرکران استان تاکید کرد.

وی بر تحقق درخواست تبدیل وضعیت استخدامیِ خانواده های شاهد و ایثارگر شاغل در مجتمع مس سونگون تاکید و اضافه کرد: با روحیه ای که مدیریت مجتمع دارد مطمنیم قانون تبدیل وضعیت خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان شاغل در این مجتمع مراعات خواهد شد.

ابوالفتح زاده با بیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنار توجه به رسالت اصلی محوله دایر بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا، از رسیدگی به مسایل معیشتی و رفاهی ایثارگران هم غافل نیست، توضیح داد: در ایام جبهه و جنگ فرزندان اغلب شهدا در سنین خردسالی بودند و اکثر جانبازان و آزادگان به خاطر تجرد، فرزندی نداشتند اما حالا و پس از گذشت سه دهه از پایان دوران جنگ تحمیلی علاوه بر رسیدن فرزندان شهدا و ایثارگران به بزرگسالی، اغلب آنان موفق به گذراندن تحصیلات دانشگاهی شده و اینک جویای کار هستند.

وی از مجتمع معدن مس سونگون به عنوان بزرگ ترین بنگاه اقتصادی شمالغرب کشور و یکی از ظرفیت های بزرگ جهت کمک به اشتغالزایی جامعه ایثارگری آذربایجان یاد کرد و اظهار داشت: درخواست می کنیم این همکاری ها همچنان تداوم داشته باشد تا در پرتو این دست به دست هم دادن ها، بتوانیم مشکل بیکاری ایثارگران را حل کنیم.

ابوالفتح زاده با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی تواند منکر این واقعیت باشد که نظام ما و عمومِ مردم ما مدیون ایثار ایثارگران عزیز هستند، افزود: اگر ایثارگری و گذشت آنها نبود نظام مقدس جمهوری اسلامی استوار نمی‌ماند لذا باید هرگونه تلاشی را انجام داد تا ایثارگران در رفاه و آسایش باشند.

وی خواستار مساعدت مجتمع مس سونگون در نگهداری گلزار شهدای شهرستان ورزقان شد و ادامه داد: امکان اجرای طرح مسقف سازی در این محل وجود دارد که با مشارکت مجتمع مس سونگون می توان این ایده را عملیاتی کرد.

ابوالفتح زاده با اشاره به فعالیت کلینیک تخصصی فجر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی، از آمادگی این بنیاد برای همکاری با مجتمع مس سونگون جهت انعقاد قرارداد همکاری برای ارائۀ خدمات درمانی به پرسنل این مجتمع خبر داد.

آذربایجان شرقی در طول هشت سال دفاع مقدس تعداد ۹ هزار و ۸۶۸ نفر شهید ، ۲۴ هزار و ۷۹۲ جانباز و یکهزار و ۸۹۳ آزاده تقدیم نظام اسلامی کرده است.

 منبع: ایرنا