به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، شهنام اشتری روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: بازدیدهای سرزده دوره‌ای به صورت سه ماهه از جایگاه‌های سوخت بنزین در سطح استان انجام می‌شود و نمونه‌ها پس از تحلیل در آزمایشگاه اداره کل محیط زیست در سامانه اینترنتی که بر این منظور طراحی شده، بارگذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: گازوئیل نیز به صورت سه ماهه و به طور تصادفی از سه جایگاه، نمونه برداری و برای تحلیل به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال می شود.

وی ادامه داد: در زمینه راه اندازی سامانه پایش کیفی هوای کشور، آذربایجان شرقی جزو نخستین استان هایی است که از سال ۱۳۹۷ به این سامانه وصل شده و اطلاعات آن برای عموم قابل مشاهده و دسترسی است.

اشتری با اشاره به اینکه امسال کارگروه کاهش اضطرار آلودگی هوای آذربایجان شرقی ۱۲ جلسه منظم برگزار کرده است، تشریح کرد: بازدید سرزده از مراکز معاینه فنی خودرو از دیگر تکالیف قانون هوای پاک است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان در راستای عمل به آن با استفاده از دستگاه سنجش آلایندگی در اختیار خود، نسبت به انجام آزمایش های تطبیقی از مراکز معاینه فنی خودرو در استان اقدام می کند.

وی یادآوری کرد: امسال ۴۴ مورد بازدید سرزده از مراکز معاینه فنی خودرو در سطح تبریز و دیگر شهرستان های آذربایجان شرقی توسط همکاران اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام شده است.

وی بیان کرد: محدودیت استقرار صنایع در شعاع ۳۰ کیلومتری تبریز از دیگر تکالیف قانون هوای پاک است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان در صدور پروانه استقرار و بهره برداری صنایع به طور جدی به آن توجه دارد.

نصب سامانه های پایش آنلاین آلایندگی در ۱۴ واحد صنعتی بزرگ و متوسط آذربایجان شرقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی توضیح داد: در این راستا برخورداری از سوخت پاک و اختصاص ۱۰ درصد واحدهای صنعتی به فضای سبز از الزامات زیست محیطی در اعمال این ماده قانونی است.

وی با اشاره به الزام تبصره سه ماده ۱۱ قانون هوای پاک به صنایع بزرگ و متوسط برای نصب سامانه پایش آنلاین در سیستم های پساب فاضلاب یا دودکش های خود گفت: تاکنون ۱۴ واحد صنعتی در استان نسبت به این کار اقدام کرده اند.

وی توضیح داد: البته برخی از واحدهای صنعتی بزرگ بیش از یک سامانه پایش آنلاین دارند، به گونه ای که پالایشگاه تبریز ۲۰ دستگاه پایش آنلاین در دودکش های خود نصب کرده و مجتمع پتروشیمی تبریز نیز هفت مورد از آنها را دارد.

اشتری تشریح کرد: در واحدهای اول و دوم نیروگاه سهند بناب و همه خروجی های مجتمع فولاد میانه نیز سامان های پایش آنلاین آلایندگی نصب شده است.

وی اضافه کرد: ماده ۱۲ قانون هوای پاک نیز تصریح دارد که واحدهای صنعتی باید به صورت سه ماهه نسبت به خروجی هوا و پساب خود به شکل خود اظهاری و بر مبنای نتایج آزمایشگاه های معتبر اداره کل حفاظت محیط زیست، تحلیل ارایه دهند که آمار و ارقام آن پس از صحت سنجی در سامانه «ایران ای.ام.پی» بارگذاری می شود.

جریمه ۲۰ واحد صنعتی به دلیل آلایندگی محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اجرایی شدن تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون هوای پاک مبنی بر اعمال جریمه آلایندگی زیست محیطی بر واحدهای صنعتی آلاینده از دی ماه پارسال گفت: در این مدت ۲۰ واحد صنعتی استان به دلیل وارد آوردن خسارت بر محیط زیست جریمه شده اند.

اشتری همچنین با اشاره به تصریح ماده ۱۳ قانون هوای پاک مبنی بر لزوم استفاده صنایع از سوخت پاک اعلام کرد: خوشبختانه اغلب صنایع مستقر در استان ما، جز در شرایط اضطراری، این ماده قانونی را رعایت می کنند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه پایش سیستم های احتراقی ساختمان ها در استان گفت: از روی فهرست این سامانه، موتورخانه ها به صورت ۶ ماهه کنترل و در صورت آلایندگی، هشدار برای مالکان آنان صادر می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده صنایع بزرگ آذربایجان شرقی برای کاهش آایندگی زیست محیطی خود افزود: طرح ساخت واحد بازیافت گوگرد پالایشگاه تبریز ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سیستم پایش آنلاین آن نیز نصب شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: حذف بخارات «بی.او.سی» با سیستم «آر.کیو» در حوضچه های مجتمع پتروشیمی تبریز نیز به عنوان اقدامی در راستای کاهش آلایندگی زیست محیطی انجام شده و گلایه مردم روستای «کوجوار» از این موضوع تا حدود ۹۰ درصد برطرف شده است.

وی در مورد اقدامات صنایع فولادی آذربایجان شرقی برای کاهش آلایندگی فعالیت خود نیز گفت: اغلب این واحدها سیستم های «دتاستینگ» را بر روی کوره های خود نصب کرده اند و سه چهار واحد نیز تا پایان امسال این کار خواهند کرد.

منبع: ایرنا