به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ناصر حاجی‌پور در خصوص فرایند اجرایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: فرایند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، از یک ماه قبل و با برگزاری جلسات متعدد بین تمامی عوامل اجرایی در دانشگاه تبریز، آغاز شده است و جا دارد از مدیران دانشگاه نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشیم.

وی ادامه داد: آزمون سراسری یک رویداد علمی در سطح ملی و درواقع آبروی نظام می‌باشد و براساس نامه‌ دکتر زلفی‌گل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز و نماینده‌ی تام الاختیار وزیر علوم در استان، تمامی امکانات و نیروی انسانی دانشگاه باید برای برگزاری هرچه بهتر و بدون ایراد آزمون سراسری در استان بسیج شوند و خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی پیش نیامده است.

تشکیل ستاد مدیریت برگزاری آزمون سراسری در آذربایجان شرقی برای اولین بار

حاجی‌پور با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت برگزاری آزمون سراسری در آذربایجان شرقی برای اولین بار، خاطرنشان کرد: این ستاد با حضور رئیس و معاونین دانشگاه تبریز، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرمانده انتظامی استان، مدیر کل اطلاعات استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، رؤسای دانشگاه‌های آزاد و پیام نور، مدیرکل آموزش و پرورش استان و رئیس حفاظت از آزمون استان یا نمایندگان ذی ربط این مسئولین تشکیل یافته و این عزیزان در راستای برگزاری هرچه بهتر آزمون سراسری در استان هم افزایی و هم اندیشی‌های لازم را انجام داده‌اند.

زمان بازگشایی درب‌های حوزه‌های امتحانی

وی همچنین با بیان اینکه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ متفاوت تر از آزمون سال قبل و در دو نوبت دی ماه سال جاری و تیر ماه سال آینده برگزار خواهد شد، اظهار کرد: مرحله‌ی اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود. به‌طوریکه آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی از ساعت ۸:۳۰ و آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی از ساعت ۱۵ روز پنجشنبه ۲۹ دی و آزمون گروه علوم ریاضی و علوم انسانی از ساعت ۸:۳۰ و آزمون گروه هنر از ساعت ۱۵ روز جمعه ۳۰ دی برگزار و درب تمامی حوزه‌های امتحانی نیز از ساعت ۶:۳۰ صبح برای آزمون نوبت صبح و از ساعت ۱۳:۱۵ برای آزمون بعد از ظهر باز خواهد شد.

۴۹ هزار و ۷۵۰ داوطلب در آذربایجان شرقی

نماینده‌ی تام الاختیار سازمان سنجش در دانشگاه تبریز در خصوص تعداد داوطلبان شرکت کننده در مرحله‌ی اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی، شهرستان تبریز و دانشگاه تبریز نیز گفت: ۴۹ هزار و ۷۵۰ داوطلب (۵۸ درصد بانوان و ۴۲ درصد آقایان) در آذربایجان شرقی، ۲۲ هزار و ۳۱۵ داوطلب (۵۹ درصد بانوان و ۴۱ درصد آقایان) در شهرستان تبریز و ۹ هزار و ۷۵ داوطلب (۵۹ درصد بانوان و ۴۱ درصد آقایان) در دانشگاه تبریز در این آزمون شرکت خواهند کرد.

برگزاری آزمون سراسری در ۳۲ حوزه‌ی امتحانی در استان

وی در ارتباط با حوزه‌های برگزاری این آزمون خاطرنشان کرد: مرحله‌ی اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۱۹ شهر استان شامل ۳۲ حوزه‌ی امتحانی برگزار خواهد شد. شهرستان تبریز دارای هشت حوزه‌ی دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی واحد ماشین سازی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، پسران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه فنی و حرفه ای الزهرا(س) و آموزش و پرورش، شهرستان می‌باشد و حوزه‌های امتحانی در دانشگاه تبریز شامل دانشکده‌ی شیمی، دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر، دانشکده‌ی مهندسی عمران(زلزله)، دانشکده‌ی فیزیک، دانشکده‌ی مهندسی مکانیک (ساختمان ۱۴)، دانشکده‌ی پیراپزشکی و دانشکده‌ی داروسازی است.

حاجی‌پور تعداد عوامل اجرایی دانشگاه تبریز را در برگزاری این آزمون ۸۰۰ الی ۹۰۰ نفر (در مجموع دو روز) عنوان کرد و افزود: مکاتبات لازم با اورژانس، آتش نشانی و مرکز بهداشت استان انجام شده است تا این واحدها در دانشگاه مستقر بوده و در صورت نیاز خدمت رسانی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با کارت ورود به جلسه‌ی داوطلبان نیز گفت:کارت ورود به جلسه‌ی داوطلبان از روز یکشنبه ۲۵ دی الی چهارشنبه ۲۸ دی در سایت SANJESH.ORG قابل دریافت می‌باشد و افرادی که به‌دلیل وجود ایراد و اشکال در کارت ورود به جلسه در قسمت‌های زبان، دین، معلولیت، فاقد عکس بودن، مخدوش بودن و… اعتراضی دارند، می‌توانند از ساعت ۸ الی ۱۸ روز چهارشنبه ۲۸ دی در شهرستان تبریز به باجه‌ی رفع نقص واقع در دانشگاه تبریز، ساختمان شبانه (شهدای سابق) و در شهرستان‌ها به باجه‌های رفع نقص شهرستان‌ها مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: داوطلبان عزیز به سایر موارد قید شده در روی کارت ورود به جلسه ازجمله گروه آزمایشی، تاریخ آزمون، نام حوزه‌ی امتحانی نیز دقت کنند و حتما یک روز قبل از برگزاری آزمون نسبت به شناسایی دقیق محل آزمون اقدام کنند تا در روز برگزاری آزمون دچار مشکل نشوند.

دریافت کارت ورود به جلسه به روز آخر موکول نشود

نماینده‌ی تام الاختیار سازمان سنجش در دانشگاه تبریز تاکید کرد: با وجود اینکه باجه‌ی رفع نقص در روز برگزاری آزمون نیز دایر بوده و امکان دریافت کارت ورود به آزمون در این باجه‌ها وجود دارد، از داوطلبان عزیز تقاضا می‌کنیم دریافت کارت ورود به جلسه را به روز آخر موکول نکنند چراکه علاوه بر احتمال ازدحام، ممکن است فردی برای دریافت کارت به باجه‌ی رفع نقص در دانشگاه تبریز مراجعه کند اما محل آزمون در جایی غیر از دانشگاه تبریز باشد که در این صورت دچار مشکل خواهد شد.

حاجی‌پور در خصوص لوازم مجاز و غیر مجازی که دانشجویان باید نسبت به همراه داشتن و نداشتن این لوازم دقت کنند، گفت: لوازمی که دانشجویان باید در حوزه‌های امتحانی به‌همراه داشته باشند عبارتند از کارت شرکت در آزمون، کارت ملی یا شناسنامه‌ی عکس دار، چند مداد سیاه نرم و پررنگ، مداد تراش، پاک کن، ساعت مچی و سوزن سنجاق ته گرد و لوازم ممنوعه‌ای که داوطلبان نباید به همراه داشته باشند، شامل کیف و ساک دستی، کتاب، جزوه و دفترچه، ماشین حساب، تلفن همراه (حتی در حالت خاموش)، دستبند، ساعت و انگشتر هوشمند، پیجر و سایر لوازم الکترونیکی می‌باشد.

قابل رویت بودن وسایل ممنوعه توسط دستگاه‌های آشکار ساز

وی اضافه کرد: با توجه به فعال بودن دستگاه‌های آشکار ساز در تمامی حوزه‌ها، هرنوع وسیله‌ی ممنوعه‌ای که به‌همراه داوطلبان باشد، مشخص و قابل رویت خواهد بود و اگر داوطلب هر وسیله‌ی ممنوعه‌ای را با خود به داخل محل آزمون ببرد، براساس قانون بعد از کشف وسایل ممنوعه و تشکیل صورتجلسه، داوطلب می‌تواند به آزمون خود ادامه دهد و بعد از اتمام آزمون، براساس قانون یک الی پنج سال حبس تعزیری و یک الی ۱۰ سال محرومیت از شرکت در آزمون در نظر گرفته خواهد شد.

نماینده‌ی تام الاختیار سازمان سنجش در دانشگاه تبریز با بیان اینکه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی با بالاترین ضریب امنیتی ممکن برگزار خواهد شد، تاکید کرد: داوطلبان عزیز و خانواده‌های محترم هیچ نگرانی بابت لو رفتن سوالات قبل از آزمون نداشته باشند چراکه آزمون امسال همچون سال‌های قبل با ضریب امنیتی بسیار بالا برگزار خواهد شد و همکاران بخش مخزن نیز یک ماه در قرنطینه حضور دارند. بنابراین داوطلبان عزیز و خانواده‌های محترم به‌هیچ عنوان فریب افراد سودجویی را که در فضای مجازی با وعده‌ی در اختیار داشتن سوالات کنکور به فکر اخاذی هستند، نخورند و ما به تمامی داوطلبان توصیه‌ی اکید می‌کنیم که نباید در شبکه‌های اجتماعی که قصد اغفال و اخاذی آنان را دارند، عضو باشد.

حاجی‌پور در خاتمه در ارتباط با داوطلبان مبتلا به ویروس کرونا و تمهیدات لازم در این خصوص اظهار کرد: داوطلبانی که براساس تست پی سی آر و سی تی اسکن، مبتلا به ویروس کرونا باشند، بعد از تشخیص پزشک معتمد مستقر در حوزه‌ی امتحانی، به محلی مخصوص منتقل خواهند شد و ما تنها در صورتی این کار را انجام خواهیم داد که جواب تست و همچنین سی تی اسکن به همراه داوطلب باشد. در خصوص سایر داوطلبان معلول که نیاز به منشی همراه دارند نیز محلی مخصوص در دانشکده‌ی های مهندسی برق و کامپیوتر و شیمی در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش، مرحله‌ی اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، طی روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور در آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز برگزار خواهد شد.

منبع: مهر