به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بر اساس آخرین داده‌های بانک مرکزی در آذرماه امسال در کل کشور بیش از ۷.۲ میلیون فقره چک به ارزش ۳۹۷۸ هزار میلیارد ریال مبادله شده که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد ۳.۳ درصد و از حیث مبلغ ۸.۱ درصد افزایش داشته است.
در ماه مذکور ۴۹.۷ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است و بیشترین تعداد چک‌ها مربوط به تهران گزارش شده که برابر ۳۱.۸ درصد کل چک‌ها بوده است. در پایتخت ۲.۳ میلیون فقره چک به ارزش ۱۹۷۵ هزار میلیارد ریال است.

وصول ۶.۷ میلیون فقره چک

در آذرماه امسال، در کل کشور بیش از ۶.۷ میلیون فقره چک به ارزش حدود ۳۶۴۱ هزار میلیارد ریال وصول شده است. این رقم نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۳.۵ درصد و از حیث مبلغ ۹.۲ درصد رشد داشته است.
در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۹۳.۱ درصد و ۹۱.۵ درصد وصول شده است. در استان تهران بیش از ۲.۱ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۱۸۳۳۳ هزار میلیارد ریال وصول شده که از حیث تعداد ۹۳.۶ درصد و از بعد ارزش ۹۲.۸ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.
در آذرماه استان گیلان، خوزستان و البرز به ترتیب هر کدام با ۹۴.۸ درصد، ۹۳.۹ درصد و ۸۹.۷ درصد بیشترین تعداد چک‌های وصولی را داشت.

۴۹۹ هزار چک وصول نشد

در آخرین ماه پاییز در کل کشور حدود ۴۹۹ هزار فقره چک به ارزش ۳۳۸ هزار میلیارد ریال وصول نشده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۰.۶ درصد افزایش و از حیث مبلغ ۱.۶ درصد کاهش داشته است.
در آذر ماه امسال از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۶.۹ درصد و ۸.۵ درصد برگشت داده شده است. بیشترین تعداد چک‌های برگشتی در دوره ذکر شده مربوط به کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰.۹ درصد، ایلام ۱۰.۳ درصد و خراسان شمالی ۱۰.۱ درصد است. در پایتخت نیز ۱۴۸ هزار فقره چک به ارزش ۱۴۲ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.

منبع: ایرنا