فرماندار اهر گفت: وضعیت منابع آبی شهرستان اهر امسال در آستانه بحران قرار دارد.

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سید محمد عابدی در دومین جلسه شورای اداری شهرستان اهر با تبریک ولادت کریمه اهل‌بیت (ع) و روز دختر اظهار داشت: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در اهر به‌صورت سالم برگزار شد و حضور پرشور مردم در این انتخابات نشان داد که ملت ایران طرف دار نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان های اهر و هریس در انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان یک حوزه انتخابیه هستند، افزود: مردم شهرستان اهر در انتخابات اردیبهشت ماه مشارکت ۷۰ درصدی را ثبت کردند و همین حضور نشان گر شعور و آگاهی بالای مردم این شهرستان بود.

فرماندار اهر اضافه کرد: چندین سال است که شهرستان اهر با پدیده خشک‌سالی روبرو بوده و طبق نظر کارشناسان و محققان امر اعلام کرده‌اند تاکنون پنج سال از آغاز خشک‌سالی سپری می‌شود و پیش‌بینی‌شده که این خشک‌سالی تا ۱۵ سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

عابدی با ذکر اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه یکی از آثار و تبعات خشک‌سالی در کشور است، گفت: علی رغم تلاش دولت تدبیر و امید برای نجات دریاچه ارومیه ولی به دلیل کاهش بارندگی ها و عدم وجود آب های جاری در آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور، موجب مواجه‌شدن کم آبی تالاب ها و دریاچه ارومیه شده است.

رئیس شورای اداری شهرستان اهر مدیریت خشک‌سالی را در شهرستان و منطقه ضروری دانست، ادامه داد: مدیریت خشک‌سالی نیازمند کارهای کارشناسی بوده و لازم است دستگاه‌ها و کسانی که با این موضوع مرتبط هستند تلاش ویژه‌ای داشته باشند.

وی بابیان اینکه شهرستان اهر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه نیست بلکه در حوزه آبریز خزر قرار یافته است، تأکید کرد: اگر در شهرستان اهر آب‌های آزاد و جاری که منتهی به دریای خزر می‌شود لازم تا برای مدیریت این آب‌ها برنامه‌ریزی کنیم و دولت و مسئولین امور آب نیز در این خصوص از برنامه‌های این شهرستان حمایت می‌کنند.

فرماندار اهر اضافه کرد: شهرستان اهر از نعمتی چون سد ستارخان برخوردار هستیم و این سد به‌طور اسمی ۱۲۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و بر اساس گزارش‌هایی که به بنده داده‌اند تاکنون سد ستارخان ذخیره آب ۱۲۰ میلیون مترمکعبی را به خود ندیده است و بیشترین آبی که در این سد ذخیره‌شده نزدیک به ۹۰ میلیون متر کعب است.

عابدی بیان داشت: وضعیت منابع آبی شهرستان اهر امسال در آستانه بحران قرار دارد و به عبارتی امسال نزدیک به ۲۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته با کمبود آب در سد ستارخان مواجه هستیم و لازم است تا برای مدیریت منابع آبی شهرستان اهر هم مسئولین و هم مردم دقت لازم را داشته باشند تا با مشکل جدی روبه‌رو نشویم و از طرفی اکنون صرفه‌جویی در مصرف آب ضروری است.

انتهای پیام/