به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بابک محبوب علیلو روز شنبه در گفت و گویی اعلام کرد: متاسفانه برخی از شرکت های تعاونی مسکن یا شرکت های تعاونی خاص برخلاف مقررات، اراضی غیرمسکونی را خریداری و به طور غیرقانونی می فروشند که این اقدام همان زمین خواری و تغییر کاربری اراضی است.

وی تخلفات برخی شرکت های تعاونی و تعرض به اراضی ملی و انفال را محدود اما محرز دانست و افزود: برخی افراد با تشکیل شرکت هایی با نام و عنوان شرکت های تعاونی مسکن یا شرکت های تعاونی خاص مقررات مربوط به اراضی زراعی، باغی و یا اراضی که انتقال آن از نظر قانونی ممنوعیت دارد مثل انفال را خریداری و تحت عنوان شهرک سازی، قطعه بندی کرده و به اعضا می فروشند.

محبوب علیلو با تاکید بر اینکه این شرکت ها مردم را فریب داده و کلاهبرداری آشکار می کنند، اظهار داشت: این موضوع در سطح شهرستان های آذربایجان شرقی و بیشتر در شهرستان تبریز مشاهده شده است.

وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از این مسایل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر مسئولان ذیربط براساس وظایف محوله قانونی و نظارت های انجام شده، نسبت به برخورد قانونی با این شرکت ها باید اقدامات لازم را انجام داده و مانع از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی و احداث غیرمجاز واحدهای مسکونی و ویلائی شوند.

دادستان مرکز آذربایجان شرقی با ابراز تاسف از اینکه این اقدامات زمین خواری رایج شده است، گفت: با توجه به قانون منع خرید اراضی غیرمسکونی توسط تعاونی های مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین قانون منع خرد شدن اراضی زراعی و باغی، تمامی شرکت های تعاونی و غیرتعاونی موظف هستند نسبت به رعایت قانون مذکور اقدام کنند.

محبوب علیلو خاطرنشان کرد: در صورت خرید اراضی غیرمسکونی به منظور احداث واحدهای مسکونی و یا شهرک های مسکونی، بر اساس بند ۱۷ ماده ۶۶ قانون بخش تعاون، متحلفان شناسایی و به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی اضافه کرد: تمامی شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند نسبت به رعایت قانون مذکور اقدام کرده و تنها مجاز به خرید اراضی مسکونی جهت احداث مسکن یا شهرک های مسکونی هستند.

محبوب علیلو تاکید کرد: استفاده از عنوان تعاونی مسکن یا خاص به عیچ عنوان مجوزی برای خرید اراضی غیرمسکونی و تغییر کاربری آنها و احداث واحدهای مسکونی و ویلائی نیست.

منبع: ایرنا