به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز سه شنبه در گفت و گویی با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان، بیان کرد: بررسی نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد در این بازه زمانی جوی ناپایدار در استان حاکم خواهد شد و این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و بروز مه می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به وزش باد شدید و بارش برف در مناطق کوهستانی و جاده های ارتباطی احتمال اختلاف در تردد، لغزندگی و یخبندان به ویژه در گردنه ها و نواحی مرتفع استان وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته در برخی شهرهای استان، گفت: بیشترین میزان بارندگی از شهرستان مرند به میزان ۶.۸ میلی متر و کمترین بارش از سراب به میزان چهار دهم گزارش شده است.

امیدفر، ادامه داد: در این بازه زمانی آذرشهر با دمای چهار درجه و شهرهای چاراویماق و هریس با دمای منفی ۲ درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز در این مدت ۲ درجه بالای صفر بود.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا