اخبار استان آذربایجان شرقی » عمومی
کد خبر : 71584
سه شنبه - 18 بهمن 1401 - 17:32
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان:

دمای هوای آذربایجان شرقی به طور محسوس کاهش می‌یابد

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در سه روز آینده بارش متناوب باران و برف در اکثر مناطق استان تداوم داشته و از روز چهارشنبه دمای استان به صورت محسوس کاهش می‌یابد.

دمای هوای آذربایجان شرقی به طور محسوس کاهش می‌یابد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز سه شنبه در گفت و گویی با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان، بیان کرد: بررسی نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد در این بازه زمانی جوی ناپایدار در استان حاکم خواهد شد و این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و بروز مه می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به وزش باد شدید و بارش برف در مناطق کوهستانی و جاده های ارتباطی احتمال اختلاف در تردد، لغزندگی و یخبندان به ویژه در گردنه ها و نواحی مرتفع استان وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بارش باران در ۲۴ ساعت گذشته در برخی شهرهای استان، گفت: بیشترین میزان بارندگی از شهرستان مرند به میزان ۶.۸ میلی متر و کمترین بارش از سراب به میزان چهار دهم گزارش شده است.

امیدفر، ادامه داد: در این بازه زمانی آذرشهر با دمای چهار درجه و شهرهای چاراویماق و هریس با دمای منفی ۲ درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز در این مدت ۲ درجه بالای صفر بود.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا