به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، یوسف غفارزاده روز سه شنبه در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با تاکید بر محدودیت منابع آبی و مدیریت آگاهانه مصرف، اظهار کرد: کاهش ۴۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل و کاهش محسوس روان آب و ورودی سدها، ضرورت رعایت الگوی کشت را دو چندان کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۱ سد بزرگ و یکصد سد خاکی کوچک در آذربایجان شرقی وجود دارد و حجم کل سدهای استان در تراز نرمال سه میلیون و ۴۴۲ هزار مترمکعب است در حالی که ۳۰درصد این مقدار در مخزن سدها موجود است.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه مخزن سد ستارخان، گفت: اولویت در سدها، ابتدا تامین آب شرب است و در بخش کشاورزی نیز اولویت با باغات بوده و تضمینی برای تامین آب محصولات پرآب به ویژه در شهرستان اهر وجود نخواهد داشت.

غفارزاده همچنین در این جلسه از اتمام رینگ(دور و بخش جنوبی آب تبریز در ماه‌های آینده خبر داد و بر لزوم اجرای رینگ شمالی برای پایدارسازی شبکه آب این شهر تاکید کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت خاص منابع آبی در سال پیش رو، نقش کلیدی مصرف کنندگان در مدیریت تقاضا و رعایت الگوی مصرف بهینه منابع آب، بیش از پیش اهمیت می یابد و از مردم استان خواست تا در روزهای پایانی سال از مصارف غیر شرب تا حد ممکن خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز چند روز پیش از افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در استان از ۱۰ اسفندماه جاری نسبت به مدت زمان مشابه ماه‌های قبل خبر داده و اعلام کرد بود که این افزایش مصرف به دلیل خانه تکانی پایان سال رخ داده است.

محمد خانی اعلام کرده بود که افت فشار آب تبریز به دلیل کمبود آب نیست، آب کافی در تمام شهرها وجود دارد ولی همزمانی مصرف موجب افت فشار آب می شود.

به گفته مسوولان متوسط مصرف روزانه آب در آذربایجان شرقی با احتساب ۲۰۰ لیتر برای هر فرد به ۸۰۰ میلیون لیتر معادل ۸۰۰ هزار متر مکعب می رسد.

این گزارش می‌افزاید، با توجه به وضعیت خاص منابع آبی در سال پیش رو، نقش کلیدی مصرف کنندگان در مدیریت تقاضا و رعایت الگوی مصرف بهینه منابع آب، بیش از پیش اهمیت می یابد.

بر این اساس از مردم عزیز انتظار داریم در روزهای پایانی سال از مصارف غیر شرب تا حد ممکن خودداری نمایند تا در زمان پیک مصرف برای تامین آب شرب مشکلی نداشته باشیم.

منبع: ایرنا