اخبار منطقه ارسباران » اقتصادی
کد خبر : 81324
شنبه - 30 دی 1402 - 17:05
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خبر داد:

شروع بهره برداری از بزرگترین پروژه ملی آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، سد قیز قلعه سی شهرستان خداآفرین را بزرگترین پروژه ملی در استان خواند و گفت: آبگیری از این سد با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی شروع شده است.

شروع بهره برداری از بزرگترین پروژه ملی آذربایجان شرقی

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حیدر فتح‌زاده در حاشیه بازدید رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور از سدهای قیزقلعه سی و پیغام چایی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: احداث سد قیزقلعه سی از سال ۱۳۸۵ شروع شده و در سال ۱۴۰۲ به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه حجم این سد ۶۲ میلیون متر مکعب بوده و در ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین قرار دارد، افزود: آب از طریق کانال‌های اصلی تا ۱۴۰ کیلومتر در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل جهت تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی انتقال داده خواهد شد.

فتح‌زاده، ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی، توسعه اراضی مبتنی بر فناوری‌های جدید، مدیریت مطلوب آب و تأمین نیازمندی‌های آب در بخش کشاورزی و تولید برق را از اهداف عمده ساخت سد قیزقلعه سی برشمرد.

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی سد پیغام چایی

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در مورد وضعیت سد پیغام چایی نیز توضیح داد: این سد در سال ۱۳۸۵ جهت تأمین آب شرب شهر کلیبر و روستاهای مسیر انتقال آب در فاصله ۱۵ کیلومتری کلیبر احداث شده و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام گرفته جهت تأمین اعتبار مورد نیاز، پیش بینی می‌شود این سد در سال ۱۴۰۳ به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

منبع: مهر