روایت خدمت؛ نگاهی گذرا به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی
اهر خبر (اهر نیوز) – فرصت چهارساله دولت تدبیر و امید با در نظر گرفتن مجموعهای از شرایط داخلی و خارجی و توجه به این نکته که عبور از شرایط دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، به مدیریتی کارآزموده و ارادهای قوی نیاز داشت، یکی از نقاط عطف تاریخ کشورمان محسوب میشود.
رویش امید از دل تدبیر
::: اسماعیل جبارزاده، استاندار
فرصت چهارساله دولت تدبیر و امید با در نظر گرفتن مجموعهای از شرایط داخلی و خارجی و توجه به این نکته که عبور از شرایط دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، به مدیریتی کارآزموده و ارادهای قوی نیاز داشت، یکی از نقاط عطف تاریخ کشورمان محسوب میشود. آمارهای رسمی و شواهد عینی نشان میدهد که دولت یازدهم، توانسته است در طول چهار سال فعالیت خود، با وجود کاستیهای فراوان و با استفاده بهینه از ظرفیتهای کشور، کارنامه قابل قبولی را در عرصههای مختلف ثبت کرده و روح امید را در جامعه احیا کند؛ امیدی که از دل تدبیر جوانه زده و روز به روز بارورتر میشود. یکی از ویژگیهای دولت یازدهم، در پیش گرفتن سیاست توسعه متوازن و همهجانبه کشور بوده است و میتوان گفت همه نقاط کشور از ثمرات تلاش شبانهروزی دولتمردان بهرهمند شدهاند. در استان آذربایجان شرقی نیز قطار توسعه، در سایه تدابیر دولتمردان، پرشتابتر از همیشه به راه خود ادامه میدهد. مدیریت اجرایی این استان با همکاری همه دستگاههای اجرایی، سیستم قضایی، دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی، نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی و با جلب مشارکت آحاد مردم، در چهار سال گذشته تلاش کرده است با حرکت در مسیر وظایف قانونی خود و با ایجاد هماهنگی و همدلی بین همه بخشها، ضمن تحقق سیاستهای عمومی دولت، جایگاه استان را در زمینههای مختلف بهبود بخشد. رهآورد این تلاش، ارتقای شاخصهای مختلف توسعه استان، حل معضلات اقتصادی و اجتماعی چندینساله، تحقق سیاستهای کلی نظام در حوزه اقتصاد مقاومتی و بسیاری از اقدامات شاخص دیگر در حوزههای مختلف بوده است که در مطالب پیشرو به گوشهای از این اقدامات اشاره میشود. امید است که کارنامه عملکرد خادمان مردم در استان آذربایجان شرقی، مورد قبول مردم مومن، ولایتمدار، شهیدپرور و همیشهدرصحنه این خطه زرخیز قرار گرفته و بتواند سهمی هرچند اندک در تحقق سیاستها و اهداف مترقی نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت خدمتگزار تدبیر و امید را به خود اختصاص دهد. انشاءالله
آذربایجان شرقی، در چهار سالی که گذشت
گام اول: تدوین نقشه راه توسعه استان
مدیریت اجرایی استان در دولت تدبیر و امید از همان نخستین روزهای فعالیت خود با درک صحیح نسبت به ضرورت برنامهریزی به عنوان پیشنیاز توسعه پایدار و همهجانبه، تدوین برنامهای را در دستور کار قرار داد که نهایتا سند تدبیر توسعه استان نام گرفت. اجرای این سند با ابلاغ استاندار آذربایجان شرقی، از ابتدای سال ۹۴ آغاز شد و با نامگذاری سال ۱۳۹۵ به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب، برشی یکساله از سند تدبیر توسعه استان تنظیم و به عنوان برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی به کلیه دستگاههای اجرایی و فرمانداریها ابلاغ شد. سند تدبیر توسعه استان گام بسیار مهم و تاثیرگذاری بود که نه تنها در طول فعالیت دولت یازدهم بلکه در تمام دورههای آتی میتواند به عنوان مبنای حرکت مدیران استان در راستای توسعه و استفاده از ظرفیتهای محلی قرار گیرد.
ارتقای شاخصهای امنیتی استان
بحث امنیت به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی آذربایجانشرقی یکی از شاخصههای مهم و تاثیرگذار در این استان و یکی از انتظارات بحق مردم از مجموعه حاکمیتی است که در طول دولت یازدهم، با تلاش نیروهای منیتی، نظامی و انتظامی و همراهی شایسته و قابل تحسین دستگاه قضایی، شاهد بهبود شاخصهای آن به ویژه در زمینه کاهش جرایم، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با قاچاق کالا بودهایم. این استان در سالهای گذشته همواره بهعنوان یکی از امنترین استانهای کشور در ارزیابی دستگاههای ملی شناخته شده و چندین بار از سوی مسئولان ارشد کشور مورد تقدیر قرار گرفته است.
از جمله اقدامات مدیریت استان برای ارتقای ضریب امنیتی، مبارزه بیامان و جدی با پدیده شوم اعتیاد و مواد مخدر بوده است. از جمله ثمرات تلاشهای صورت گرفته در این حوزه ساخت مرکز نگهداری، درمان و بازپروری معتادان موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر و معرفی آذربایجان شرقی به عنوان استان عاری از معتاد متجاهر است. این مرکز در فاز اول، امکان اسکان و آموزش اشتغال حدود ۷۰۰ نفر از معتادین را فراهم کرده و قابل افزایش ظرفیت به ۲۰۰۰ نفر میباشد. همچنین در حال حاضر۲۶۰ مرکز دولتی و خصوصی در حال ارائه خدمات درمان و بازپروری به معتادان هستند که همه این اقدامات با نظر صاحب نظران دانشگاهی، کمیته علمی و مشارکت خیرین در حال انجام است. میزان سرقت در استان بعد از این اقدامات، سه سال پشت سر هم کاهش داشته و از نظر کاهش جرائم، آذربایجانشرقی طبق ارزیابی دستگاههای ملی در سالهای ۹۴ و ۹۵ جزو استانهای برتر طبقه بندی گردیده است.
در کنار بحثهای امنیتی، یکی از سیاستهای مورد توجه مدیریت استان در چهار سال گذشته، سلامت اداری و مبارزه با فساد بوده است. معتقدیم که شفافیت در امور، پاسخگویی در برابر مردم، قانونگرایی و عمل دقیق به قانون، برخورد با متخلفان و ارتباط مستمر با مردم از وظایف همه مدیران و کارکنان دولت است که برای سالمسازی اداری باید انجام شود. در این زمینه تلاش کردهایم که هیچ تبعیضی صورت نگیرد و آمارها نیز نشان میدهد که میزان فساد و تخلفات در دستگاههای اجرایی استان نسبت به سالهای قبل کاهش چشمگیری یافته است.
اقدامات انجام شده در چارچوب نظام تحول سلامت
در بخش سلامت نیز با اجرای طرح تحول نظام سلامت، امروز همه جمعیت استان تحت پوشش بیمههای درمانی هستند و انتظار رهبری و توصیههای رییس جمهور در خصوص رفع دغدغههای درمانی مردم تحقق یافته است. کاهش میزان پرداختی بیماران در بیمارستانهای دولتی از ۳۵ درصد به حدود ۷ درصد، افزایش تعداد پزشکان در مناطق محروم، ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی در مراکز درمانی استان از جمله برنامههایی بوده است که موجب افزایش میزان رضایتمندی مردم از خدمات بیمارستانی به ٨٣ درصد شده است. در دولت یازدهم بیش از یکصد پروژه عمرانی در بخش بهداشت و درمان استان شامل احداث خانهها و مراکز بهداشت روستایی، مراکز درمانی و بیمارستانها، تجهیز و بازسازی مراکز درمانی، اورژانسها و کلینیکهای تخصصی با اعتباری بالغ بر ۱۲۶ هزار میلیارد ریال اجرا و به بهرهبرداری رسیده است که از شاخصترین این پروژهها میتوان به تکمیل و بازسازی بیمارستان ۱۱۱ تختخوابی امام خمینی (ره) میانه (۴۹ میلیارد ریال)، تکمیل ساختمان دانشکده داروسازی تبریز (۱۶۷ میلیارد ریال)، کلینیک تخصصی بیمارستان اسدآبادی (۷۵ میلیارد ریال)، کلینیک تخصصی بیمارستان شهداء (۷۰ میلیارد ریال)، تکمیل بخش سوانح و سوختگی بیمارستان سینا (۵۶ میلیارد ریال) و احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی هریس (۱۱۸ میلیارد ریال) اشاره کرد. از دیگر پروژههای شاخص درمانی در استان میتوان از ایجاد مجتمع آبدرمانی و نگهداری از معلولین با ۸۷ میلیارد ریال و آغاز احداث بیمارستان ۵۸۰ تختخوابی کودکان توسط خیرین نام برد.
تلاش برای احیای دریاچه ارومیه
برای مقایسه و تطبیق تراز دریاچه ارومیه و تأثیر اقداماتی که دولت یازدهم برای احیای این دریاچه کرده است، باید یک روند را بررسی کرد. در طی ۲۰ سال منتهی به ۱۳۹۳ هر سال ۴۰ سانتیمتر تراز دریاچه کاهش پیدا کرده و در این مدت ۸ متر از تراز دریاچه از دست رفته است. در سال ۱۳۹۲ همزمان با شروع فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز این دریاچه ۵۳/۱۲۷۰ بود که در اردیبهشت سال ۱۳۹۶، به ۹۳/۱۲۷۰ رسیده است؛ در واقع در طی این سه سال، تراز دریاچه نه تنها کاهش نیافته، بلکه به مرحله تثبیت رسیده و بیشتر نیز شده است. اجرای بیش از سه هزار هکتار شبکههای فرعی آبیاری و زهکشی، اصلاح روشهای آبیاری در ۴۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، رهاسازی ۴۶۰ میلیون مترمکعب از آب پشت سدها، لایروبی رودخانههای منتهی به پیکره دریاچه، مسدود کردن ۲۹۱۶ حلقه چاه غیرمجاز، نصب ۱۹۵۱ دستگاه کنتور هوشمند و اجرای دهها طرح کوچک و بزرگ نظیر تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، مرمت و بازسازی تأسیسات آبی، ایجاد تأسیسات فاضلاب، تکمیل و تجهیز شبکههای اندازهگیری آبهای سطحی و زیرزمینی و انتقال پساب تصفیهخانههای حوضه دریاچه به دریاچه از جمله اقدامات انجامیافته است. در کنار پروژههای عمرانی و فنی، تدوین و پیادهسازی برنامه جامع آموزش، اطلاعرسانی و آگاهیسازی نیز در دستور کار ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده است.
تلاش جهادی برای تسهیل و رفع موانع تولید
تلاش برای احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال استان که نتیجه سیاست های نادرست گذشته و تحریم های ظالمانه ضدایرانی قلمداد می شود از دیگر دستاوردهای دولت در آذربایجان شرقی در این مدت است که نمود عینی آن را میتوان در تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و تلاش جهت اختصاص هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی استان مشاهده کرد. در سال ۹۵ و در قالب طرح رونق تولید، بالغ بر پنجهزار و ۳۳۲ میلیارد ریال تسهیلات به ۷۳۴ واحد تولیدی پرداخت شد و این در حالی بود که سهمیه استان در این طرح، ۵۱۵ واحد و ششهزار و ۸۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بود. علاوه بر این، بانکهای استان نیز از منابع داخلی خود دوهزار و ۶۸۴ میلیارد ریال به ۵۷۰ واحد تولیدی تسهیلات پرداخت و با استمهال بدهی ۲۸۷ واحد به میزان سههزار و ۲۰۰ میلیارد ریال موافقت کردند. نتیجه این تلاشها کسب چهار موفقیت بزرگ کشوری برای استان بود که در گزارش وزیر محترم کشور به رییس جمهور عزیز از عملکرد استانها به آنها اشاره شده است. این موفقیتها عبارتند از: کسب رتبه اول در افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی با حمایت مالی از ۱۴۳۳ واحد، کسب رتبه اول در ایجاد فرصتهای شغلی جدید از طریق افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی با ایجاد ۲۹هزار و ۲۶۲ شغل، کسب رتبه دوم از نظر طرحهای جدید سرمایهگذاری با۳۶۵ طرح و کسب رتبه اول در ایجاد فرصتهای شغلی از محل اتمام طرحهای سرمایهگذاری با ایجاد پنجهزار و ۱۹ شغل. در مدت چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید همچنین مجوز ۱٫۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی در استان صادر شده است که از این حیث استان آذربایجان شرقی رتبه دوم کشوری است. در دولت یازدهم در مجموع بیش از ۱۴۳ هزار فرصت شغلی جدید در استان ایجاد شده است. در طول چهار سال گذشته، بخش خصوصی استان به این باور رسیده است که دولت رقیب بخش خصوصی نیست و خود را موظف به تحقق خواستهها و تصمیمات بخش خصوصی میداند. امروز بخش خصوصی استان مدیران دولتی را در مقابل خود نمیبیند، اوج این تعامل در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی تجلی یافته است که امروز به یکی از مهمترین ابزارهای تصمیمگیری برای رفع مشکلات بخش اقتصاد استان تبدیل شده است.در مدت چهار سال گذشته ۳۰ جلسه این شورا برگزار شده و استان آذربایجان شرقی از نظر عملکرد شورای گفتوگو در سال ۹۴ به عنوان استان نمونه در کشور انتخاب شد.
آذربایجان شرقی، کانون توسعه روابط خارجی
استان آذربایجان شرقی به لحاظ ظرفیتهای کمنظیر صنعتی و اقتصادی، از دیرباز مورد توجه سرمایهگذاران داخلی و خارجی بوده و ظرفیتهای کمنظیر این استان از جمله هممرز بودن با چند کشور، برخورداری از زیرساختهای مناسب، شهرکهای صنعتی و سرمایهگذاری، وجود صنایع تاثیرگذار، جاذبههای گردشگری و مراکز مهم علمی و دانشگاهی و نیروی انسانی ماهر و کارآزموده، همه و همه دست به دست هم داده است تا این استان به کانون دیپلماسی خارجی و جذب سرمایهگذاران دیگر کشورها تبدیل شود. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و نقش ویژهای که دولت در توسعه روابط خارجی به استان آذربایجان شرقی سپرده بود، رفتوآمد هیأتهای اقتصادی، تجاری و فرهنگی از چهار گوشه جهان به تبریز سرعت گرفت و در چهار سال گذشته قریب به یکصد هیأت خارجی به استان سفر کرده و با مسئولان استان دیدار و مذاکره کردهاند. اجرای پروژههای عمرانی بزرگی نظیر ساخت چند نیروگاه در استان با مشارکت سرمایهگذاران خارجی نشان از تحرکات بینالمللی ویژه در استان و موفقیت در جلب توجه سرمایهگذاران خارجی به استفاده از ظرفیتهای کمنظیر منطقه آذربایجان دارد. علاوه بر این سفر هیاتهایی از فعالان اقتصادی استان به کشورهای مختلف شاهد دیگری بر عزم جدی و خیز بلند مدیریت استان برای برقراری روابط نزدیک با کشورهاست؛ به ویژه در شرایطی که با توافق ایران و کشورهای ۱+۵ امیدها برای گشایش در روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان زنده شده است همت و اراده مسئولان استانی نیز میتواند فصل نوینی از توسعه اقتصادی این خطه از کشورمان را رقم بزند.
فعالسازی پروژههای راکد عمرانی
در حوزه عمرانی با پیگیریهای متعدد استانداری آذربایجان شرقی نسبت به تخصیص بودجههای عمرانی، اکثر پروژههای راکد استان فعال شده است و تاکید استاندار به مدیران استان همواره این بوده است که با استفاده از همه پتانسیلها و توان بخش خصوصی با قدرت پروژهها را ادامه دهند. نتیجه این تلاشها، اتمام بیش از هفت هزار پروژه عمرانی به ارزش بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال در طول فعالیت دولت یازدهم بوده است.
ارتقای شاخص های فرهنگ و هنر
تاسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی دکتر روحانی و افزایش شاخص های فرهنگ، هنر و ادب در حوزه های مختلف از دیگر نمودهای عینی تلاش دولت تدبیر و امید برای توسعه آذربایجان شرقی در سه سال اخیر است. بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با هدف تحقیق، پژوهش و ترویج مطالعه در زمینه فرهنگ، هنر، زبان، ادبیات و تاریخ آذربایجان تاسیس شد تا ظرفیتهای مغفول این حوزهها در خطه آذربایجان، واکاوی و تحقیق شود. رونق بازار نشر از دیگر دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید در سه سال حیات خود در آذربایجان شرقی بوده است به طوری که شاخص های نشر در این مدت در اغلب موارد نشان دهنده افزایش است؛ در این مدت مجوزهای نشر از ۱۰۲۳ به ۱۴۰۴ مورد، تعداد کتاب های تالیفی از ۸۹۳ به یک هزار و ۱۲۸ عنوان و مجوزهای نشریات از ۱۶۵ عنوان به ۲۷۵ عنوان افزایش داشته است. آمار منتشر شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین نشان می دهد که تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان از ۷۵۲ به یک هزار و ۱۴۸ مورد، شمار اعضای آن از ۱۰۱ هزار به ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر و موسسه های قرآنی تحت پوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۵۶ به ۶۳ مورد افزایش یافته است.
دو فرصت تاریخی پیش روی تبریز و آذربایجان شرقی
در کنار همه اقدامات انجام شده برای تسریع در روند توسعه و پیشرفت استان، دو فرصت تاریخی نیز در چهار سال گذشته با پیگیریهای شخص استاندار، پیش روی تبریز و آذربایجانشرقی قرار گرفته است. نخست انتخاب تبریز به عنوان پایتخت جهانی فرش دستباف از سوی شورای جهانی صنایع دستی و سپس انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ از سوی سازمان همکاریهای اسلامی. این انتخابها باید به نوعی برای همه ملت ایران مایه افتخار باشد که یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران به آن دست یافته است؛ این امر فرصت خوبی برای معرفی جاذبههای گردشگری کشورمان و در راس آنها آذربایجان و تبریز است. حمایت حداکثری از این انتخابها و تلاش برای تحقق اهداف آنها، موضوع بسیار مهمی است که نباید از آن غفلت شود.
آذربایجان شرقی، زیر چتر فناوریهای نوین
با عنایت به اهمیت علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان در توسعه و پیشرفت جامعه، گسترش مباحث مربوط به این حوزه از سیاستهای قطعی و مستمر مدیریت استان در چهار سال گذشته بوده است. در این راستا، ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری با عنوان ربع رشیدی در سال ۹۳ به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کشور رسید و با فراهم شدن بستر مناسب برای استقرار شرکتهای دانشبنیان در ۱۴ پهنه و کانون فناوری این منطقه، زمینه ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت، فناوران و صنعتگران و در نهایت علم با ثروت ایجاد شد. همچنین در این راستا سه دوره نمایشگاه فناوریهای نو و پیشرفته تبریز برگزار شده و در مجموع بیش از سه هزار طرح فناورانه و دانشبنیان در این نمایشگاه عرضه شده و فرصت تجاریسازی و تبدیل ایدههای فناورانه به محصول فراهم شده است.
آذربایجان شرقی، الگوی اقتصاد مقاومتی
مجموع اقدامات دستگاههای اجرایی استان در سه سال اول دولت یازدهم و تلاش جدی برای استفاده از ظرفیتها و منابع محلی، دولتمردان تدبیر و امید را متقاعد کرد که از بین ۳۱ استان کشور، آذربایجان شرقی را به عنوان یکی از سه استان الگوی اقتصاد مقاومتی انتخاب کنند. مدیریت استان در ابتدای سال ۹۵، با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی (عاشورا) برشی یکساله از سند تدبیر توسعه استان را به عنوان نقشه راه اقتصاد مقاومتی به دستگاههای اجرایی استان ابلاغ و آنها را موظف به اجرای تمام و کمال این برنامه کرد. تلاش شبانهروزی و خستگیناپذیر مدیران، کارکنان و کارشناسان دستگاههای اجرایی استان و فعالان بخش خصوصی موجب شد که در پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۵، تحقق همه اهداف برنامه اقتصاد مقاومتی استان از سوی استاندار آذربایجانشرقی اعلام شود. اهم فعالیتهای انجام یافته در قالب کارگروههای ششگانه ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان به این شرح است:
۱- کارگروه رفع موانع تولید و برونگرایی اقتصاد
– پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در قالب طرح رونق تولید به بیش از ۷۰۰ واحد تولیدی استان به میزان ۴۹۶۰ میلیارد ریال
– پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش از محل منابع بانکها به بیش از ۵۶۰ واحد تولیدی استان به میزان ۲۶۰۰ میلیارد ریال
– استمهال بدهیهای قریب به ۳۰۰ واحد تولیدی استان به میزان ۳۲۰۰ میلیارد ریال
– صدور جواز توسعه برای ۱۰۸ واحد صنعتی موجود با اشتغالزایی ۳۲۰۰ نفر
– بهرهبرداری از ۲۷۹ واحد جدید تولیدی با اشتغالزایی چهار هزار نفر
– صدور ۱۹۵ فقره معافیت گمرکی برای ورود ماشینآلات پیشرفته و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی
– توسعه و تکمیل سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی
– بخشودگی جرایم تامین اجتماعی ۴۰۰ واحد تولیدی
– افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی استان نسبت به سال ۱۳۹۴
– ساماندهی یکهزار واحد صنعتی خارج از شهرکهای صنعتی
۲- کارگروه تأمین و تجهیز منابع مالی و شفافسازی اقتصاد
– جذب ۲۵ میلیون یورو سرمایهگذاری ارزی و ۶ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری ریالی توسط بانکها و موسسات اعتباری
– تامین ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اوراق خزانه اسلامی
– برگزاری ۳۷۰ دوره آموزشی برای مدیران دولتی و بخش خصوصی در راستای تامین منابع مالی
– احصای پروژه های قابل واگذاری و تسریع فرایند واگذاری آنها به بخش خصوصی
– واگذاری ۱۶۹ پروژه دولتی به بخش خصوصی و غیردولتی
۳- کارگروه مشارکتهای مردمی، سرمایهگذاری و کارآفرینی
– انتخاب ۱۰۰ روستای هدف گردشگری و توسعه روستایی
– معرفی ۳۰ واحد تولیدی روستایی با ۵۵۲ میلیارد ریال تسهیلات به بانک سینا
– ۲۶ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری داخلی در بخش مسکن استان
– ۳۶ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری داخلی در بخش صنعت استان با اشتغالزایی ۲۰ هزار نفر
– ۳۲ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری در بخش توسعه واحدهای صنعتی استان با اشتغالزایی ۱۲ هزار نفر
– پرداخت ۱۴ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به تعداد ۳۴۱۵ طرح
– جذب مشارکت ۵۶۲ میلیارد ریالی نهادهای مردمی در حوزه اشتغال و تولید استان با اشتغالزایی ۴ هزار نفر
۴- کارگروه ارتقای بهرهوری
– طرح صرفهجویی در مصرف انرژی به میزان ۶۰ مگاوات در تابستان سال ۹۵ با تحقق ۷۵ درصد
– طرح نوسازی ناوگان باری بالای ۴۰ سال استان تا پایان سال ۹۵ با پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصد
– طرح توسعه سامانههای آبیاری نوین در ۱۰ هزار هکتار با پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصد
– کاهش ۳٫۵ درصدی تلفات انرژی
– آغاز اجرای اصلاح الگوی کشت در ۵۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان
– توسعه کشاورزی دانشبنیان در ۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان
۵- کارگروه توسعه اقتصاد دانش بنیان
– تاسیس ۴ شرکت دانشبنیان در سال ۹۵
– ایجاد ۱۰۴ فرصت شغلی در واحدهای فناور مراکز رشد
– استقرار ۷۲ واحد فناور جدید در مراکز رشد استان
– برگزاری ۸ همایش توسعه و تجاریسازی فناوری
– برگزاری ۳۷ دوره کارگاه آموزشی توانمندسازی
۶- کارگروه فرهنگسازی و گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی
– تولید، تامین و پخش ۳۹۲۶ دقیقه مستند رادیویی و تلویزیونی از صدا و سیمای استان
– تولید و پحش ۸۵۹۵ دقیقه برنامه گفتگومحور رادیویی و تلویزیونی
– برگزاری ۳۰ همایش اقتصاد مقاومتی ویژه اقشار تاثیرگذار
– انتشار شش نشریه با موضوع اقتصاد مقاومتی
– راهاندازی پایگاه اطلاعرسانی ستاد اقتصاد مقاومتی استان
توسعه بخش کشاورزی
در بخش توسعه روستایی، اولویت مدیریت استان، ایجاد امکانات و خدمات در روستاها و افزایش درآمد روستاییان بوده که تقویت بخش کشاورزی در این راستا با جدیت دنبال شده است. پشتیبانیها و حمایتهای مدیریت استان از توسعه بخش کشاورزی موجب شد که تولید گندم استان در سال ۱۳۹۵ به حدود ۶۰۰ هزار تن برسد که در تاریخ استان کمسابقه است. همچنین سطح گلخانههای استان از رقم ۵۴ هکتار در سال ۹۲ به ۱۱۴ هکتار در سال ۹۵ افزایش یافته است که رشد ۱۱۱ درصدی را نشان می دهد. در طول دولت یازدهم همچنین تعداد افراد تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان آذربایجان شرقی، ۴۶ درصد نسبت به قبل رشد کرده است.
و …
از دیگر اقدامات شاخص دولت یازدهم در استان آذربایجان شرقی در چهار سال گذشته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– احداث و بهرهبرداری از پایانهی مسافری تبریز با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال برای کمک به حمل و نقل عمومی و رضایتمندی مردم
– احداث و بهرهبرداری از باند بتنی فرودگاه تبریز برای اولین بار در کشور
– توسعه شبکه دولت الکترونیک در ۱۰۰۰ نقطه اداری و ایجاد اینترنت روستایی پرسرعت از ۱۵۴ روستا به ۱۱۲۷ روستا
– راه اندازی خانه احزاب استان
– صدور مجوز فعالیت به ۹۵ تشکل سیاسی با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل از آن
– صدور مجوز فعالیت به ۹ تشکل صنفی غیرسیاسی در سال ۹۵
– افزایش تعداد سازمانهای مردمنهاد استان از ۴۴۰ در سال ۹۲ به ۶۳۰ تا سه ماهه اول سال ۹۶
– افزایش ۵۵ درصدی صادرات از گمرکات استان
– افزایش ۱۰ برابری پهنای باند اینترنت در استان
– توسعه فیبر نوری به میزان ۱۶۰۰ کیلومتر
– اتمام پروژههای باشگاه فرهنگیان و بازسازی تالار معلم
– افزایش ۶۰ درصدی مشارکت خیرین در امر مدرسهسازی
– اجرای ۲۵۰ کیلومتر از تأسیسات فاضلاب شهر تبریز و ۶۵۰ کیلومتر شبکهی فاضلاب در شهرهای استان
– افتتاح فاز دوم مس سونگون به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن
– افتتاح کارخانه مولیبدن در ورزقان
– افزایش ۴۷ درصدی طول راههای استان و احداث ۹۰ کیلومتر بزرگراه جدید
– افزایش ۳۳ درصدی تعداد روستاهای گازرسانی شده و ۱۵ درصدی طول شبکه گازرسانی
– راهاندازی خط تولید انبوه تراکتورهای سنگین در سال ۹۴ برای اولین بار در کشور در شرکت تراکتورسازی تبریز
– آغاز عملیات اجرایی آزادراه تبریز به بازرگان به طول ۲۲۵ کیلومتر با سرمایهگذاری مشترک بخش خصوصی و دولت
– آغاز اجرای پروژه خط لوله اتیلن غرب کشور از میاندوآب به تبریز
– مقاومسازی ۲۴ هزار خانه روستایی
– ایجاد ۱۰۲۲ تخت اقامتی (با رشد ۱۲ درصدی) و آغاز اجرای ۱۶ هتل جدید با ۳۲۰۰ تخت
– تخصیص ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار به شهرداریها و سه هزار میلیارد ریال اعتبار به دهیاریهای استان
خاتمه
در نهایت میتوان گفت که نگاهی منصفانه به عملکرد دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته نشان می دهد که دولتمردان برای رفع کاستی ها در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … عزم جدی دارند، ولی باید توجه داشت که دولت در عرصه های مختلف با مشکلات فراوانی دست به گریبان است و نمی توان در کوتاه مدت از آن انتظار معجزه داشت. آنچه مهم است سوگیری صحیح دولت در راستای حل مشکلات مردم است، ضامن موفقیت در این مسیر همکاری دیگر قوا و سازمان ها با قوه مجریه خواهد بود.