اهر خبر (اهر نیوز) – در انتخایات شورای شهر تبریز اصلاح‌طلبان به نام اصلاحات توانستند ۸ کرسی از۱۳ کرسی شورای شهر را به دست آورند. نتیجه مسرت بخشی که امیدها را برای انتخاب شهردار اصلاح طلباب بر این شهر زنده کرد. اما روز گذشته به رغم اینکه اصلاح طلبان در شورای شهر در اکثریت قرار داشتن یک اصولگرا به عنوان شهردار تبریز انتخاب شد. برای بررسی چرایی انتخاب شهرداری اصولگرا در تبریز روزنامه جهان اقتصاد با محمد پورحسن، فعال سیاسی اصلاح طلب به گفت و گو پرداخته که در ادامه می خوانیم.

+ نتیجه انتخابات تبریز به‌گونه‌ای بود که اصلاح طلبان در اکثریت قرار داشت با این وجود چرا شهردار تبریز اصولگرا شد؟

از  لیست ۱۳ نفره اصلاح طلبان ۸ نفر وارد شورای ‌شهرتبریز شدند. با ورود ۸ نفر از لیست امید به شورای شهر این تصور وجود داشت که این ترکیب، شهرداری اصلاح‌طلب را انتخاب کنند اما متاسفانه نتیجه انتخابات  وارونه شد  و شهرداری تبریز به اصولگرایان رسید. زیرا اعضای شورای شهر نتوانستند به قول ومیثاق خود پایبند باشند

+ با توجه به اینکه مردم به جریان اصلاحات درتبریز اعتماد کرده بودند؛ انتخاب شهرداری به سابقه اصولگرایی چه لطمه‌ای به جایگاه اصلاح‌طلبی در استان شما خواهد زد؟

اعضای شورای شهر تبریز بدانند که به خاطر حضور در لیست امید بود که وارد شورای شهرتبریز شده‌اند. افرادی در شهرما میلیارد‌ها تومان هزینه‌کردند و بازنده شدند. اصلاح‌طلبان به خاطر نام آقای خاتمی وشعارهای روحانی در این شهر به شورای شهر وارد شده‌اند. مردم تبریز ساعت‌ها پشت درب حوزه‌ اخذ رای صف کشیده بودند. مردم گول افرادی که میلیاردها توامان در انتخابات هزینه کرده بودند را نخوردند و به لیست اصلاحات رای دادند. در نتیجه  نوع رای  اصلاح‌طلبان به شهرداری غیر اصلاح‌طلب خیانت به امید مردم است. خواسته مردم تغییر است. شهردار تبریز نفر چهاردم و عضو علی‌البدل شورا بودند. درنتیجه اعضای شورای شهر به کسی رای داده‌اند که مردم او نخواسته‌اند که او به شورای شهر را پیدا کند. با توجه به وضعیت فعلی و واکنش بسیاری به انتخاب شهردار تبریز این انتخاب در دل هواداران جریان اصلاحات در تبریز  نوعی  یس تفاوتی ایجاد خواهد شد.

+ علت اینکه اصلاح‌طلبان شورای شهر تبریز به یک اصولگرا رای داده‌اند چیست آیا ممکن است آنها تطمیع شده باشند؟

علت خاص این تصمیم گیری مشکلات معطوف به عدم اخلاق گرایی است و دوستان اصلاح‌طلب رعایت میثاق و مرام و مشی اصلاح‌طلبی را نکردند و بر اساس خواست شخصی خود اجتهاد کردند. تمامی ۸ نفری که در شورای شهر تبریز قرار دارند افراد داریا سبقه اصلاح‌طبی نیستند. افرادی هستند که در  دوره‌های متفاوت وارد گعده‌های اصلاح‌طلبی شده بودند. این افراد با سورای بر موج عوام فریبی توانستند خود را به عنوان اصلاح‌طلب معرفی کنند.

+ پس هیچ کدام از افرادی که در شورای شهر تبریز هستند و نام اصلاح‌طلب را یدک می‌کشند عضو احزاب اصلاح‌طلب موثر نبودند؟

در تبریز اساتید دانشگاه و اصلاح‌طلبان ریشه دارد  به علت رفتارهای حذفی در گذشته  کنار رفته بودند و به مسائل سیاسی ورود ندارند در نتیجه افرادی که از احزاب تک نفره در تبریز فعال بودند  امور اصلاح‌طلبی را در دست گرفته اند. برخی از این افراد مهر دو حزب را در جیب خود دارند. افرادی که پایندی به جریان اصلاح‌طلبی نداشتند. از ابتدا این مسئله وجود داشت  که نمی‌توانیم  به پیروزی مطلق در انتخابات دست یابیم.

+ بعد از انتخاب شدن اصلاح‌طلبان شورای شهر تبریز آنها مواضعی هم در مورد رای به شهرداری اصلاح‌طلب گرفته بودند؟

بله بسیاری از اصلاح‌طلبان در مصاحبه های مختلف حتی گزینه خود را هم انتخاب کرده بودند.  علاوه بر مصاحبه، به صورت مکتوب اصلاح طلبان شورای شهر تبریز با هم تفاهم کرده بودند. اما در مرحله آخر فردی را انتخاب کردند که بر خلاف خواست مردم بوده است امروز  افردی به شهرداری تبریز راه یافته اند که کارنامه مشخصی ندارند.