به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، برای احداث و تجهیز فاز اول این گلخانه در مدت زمان یک و نیم سال، بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی هزینه شده است.

ظرفیت تولید این مجتمع گلخانه‌ای شامل گوجه‌فرنگی، خیار و سایر محصولات جالیزی، ۱۷۶۰۰ تن در سال است که ظرفیت تولید در آن نسبت به مزارع سنتی ۱۰ برابر و میزان مصرف آب یک دهم است.

سیستم این مجموعه گلخانه ای از نوع VENLO شیشه­ ای و کشت به صورت هیدروپونیک به همراه سامانه اتوماسیون و کنترل کلیمای هوشمند بوده و نوع اسکلت، دریچه های تهویه، ناودان های جمع آوری آب باران و آب تغلیظ، ساختمان گلخانه و تاسیسات جانبی، واحدهای سورتینگ و بسته بندی، سامانه های تهویه، گرمایش، آبیاری و تغذیه مبتنی بر فناوری های نوین جهان برای نخستین بار در کشور در منطقه آزاد ارس اجرا می شود.

این مجتمع با هدف تولید محصولات گلخانه‌ای و انواع گل و صادرات آن به روسیه و کشورهای آسیای میانه و قفقاز طراحی شده است.

اقدامات زیرساختی سه فاز دیگر این پروژه شامل ۵۰ هکتار زیربنا نیز به اتمام رسیده و بعد از اتمام عملیات اجرایی آنها به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر کشور امروز همچنین از واحد تولیدی در حال احداث پایا چوب در منطقه آزاد ارس دیدن کرد.

این واحد تولیدی که دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است با سرمایه‌گذاری ارزی ۲۵ میلیون دلاری و ریالی ۴۰۰ میلیارد ریالی در ابتدای سال ۱۳۹۶ بهره برداری شده و برای ۲۲۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.