به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داوود بهبودی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی، با اشاره به اینکه سبد کالای مصرفی مردم استان در برخی اقلام متفاوت با کشور است، اعلام کرد: تورم در آذربایجان شرقی حدود ۲ درصد از متوسط کشوری بالاتر است که نشان می دهد شاخص قیمت بالاتر یا بهره وری در این استان پایین تر است.

وی تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در کشور ۳۹درصد و در آذربایجان شرقی ۴۲ درصد گزارش شده است.

بهبودی با بیان اینکه از هر ۱۰۰ نفر در استان حدود ۴۰ نفر فعال هستند، افزود: نرخ بیکاری آذربایجان شرقی معمولا از میانگین کشوری یک یا دو درصد پایین‌تر است؛ در استان ما چسبندگی جمعیت وجود ندارد و جمعیت فعال برای یافتن کار مهاجرت می‌کنند؛ این هم پویایی مردم ما را نشان می‌دهد که تحمل بیکاری را ندارند و هم یک عارضه است؛ چرا که شغل مناسب به اندازه متقاصیان وجود ندارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه سهم استان از اقتصاد کشور را حدود ۳.۵ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به زندگی ۴.۹ درصد جمعیت کشور در این استان، حداقل انتظار منطقی برای سهم اقتصادی همان ۴.۹درصد است.

بهبودی در خصوص دلایل عدم تناسب اقتصاد با جمعیت یادآور شد: بعد از انقلاب به استان‌های محروم توجه بیشتر شده و کاستی‌های داخل استان هم باعث شده تا سهم اقتصادی استان کوچک شود.

وی ادامه داد: از لحاظ توزیع فضایی هم توزیع درستی در استان نداریم؛ شرق استان ما از لحاظ تمرکز توزیع اقتصادی و استقرار صنایع و جمعیت فقیرتر و ۸۰ درصد جمعیت و استقرار صنایع در غرب استان است در حالیکه در شرق استان ظرفیت‌های مختلفی داریم اما به دلایلی فعالیت‌های بزرگ آنجا تعریف نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید کرد: تعادل بخشی در استان از جمله چالش‌هاست، ایجاد جاذبه چسبندگی جمعیت و مهاجرت معکوس به شرق استان و استقرار صنایع در این قسمت استان هم از جمله کارهایی است که باید انجام شود.

وی سهم آذربایجان شرقی از اقتصاد صنعت و خدمات هر کدام پنج درصد بوده در حالی که سهم اقتصاد کشاورزی به علت سنتی و معیشتی بودن آن پایین است اما از منظر اشتغال همواره آمار نشان داده که نرخ بیکاری از متوسط کشور پایین تر و نرخ مشارکت در این استان بالاتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: البته مهاجرت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها موجب کاهش نرخ متوسط بیکاری در آذربایجان شرقی شده و تعداد جوانان جویای کار استان بالاتر است.

بهبودی افزود: برای اشتغال بر روی صنعت و کشاورزی نمی توان اکتفا کرد بلکه همانند دنیا باید روی بخش خدمات سرمایه گذاری کنیم تا اشتغال زایی مورد نظر ایجاد شود.

این اقتصاددان همچنین با اشاره به اجرای طرح های احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی یادآور شد: با اجرای این طرح ها،  ۴۰درصد در مصرف آب کشاورزی کاهش داشتیم که در این مورد و همچنین انسداد چاه ها و نظارت از استان های پیشرو بوده ایم.

منبع: فارس