به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرهاد جلیلیوند روز یکشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه یافته های باستان شناسی گورستان تاریخی سرند هریس در موزه آذربایجان گفت: هریس با توجه به پیشینه تاریخی خود دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری است که با راه اندازی موزه‌های باستان شناسی و مردم شناسی فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه در معرض دید گردشگران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی که در موزه ها جمع آوری شده است، شناخته می شود و یکی از راه های شناخت اقوام گذشته و آشنایی با نحوه زندگی آنها ، از طریق این موزه ها صورت می گیرد.

فرماندار هریس خاطرنشان کرد: ایجاد موزه باستان شناسی در هریس با توجه به آثار تاریخی کشف شده در یافته‌های باستان‌شناختی روستای تاریخی سرند هریس، راهی برای حفظ و نگهداری میراث کهن و معرفی شهرستان هریس به گردشگران است.

 وی ادامه داد: با توجه به این‌که ایجاد موزه می‌تواند نقشی اساسی در تحرک گردشگری منطقه داشته ‌باشد از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و خیرین و مسئولان این سرزمین تاریخی و سرسبز درخواست می‌شود برای ایجاد موزه همکاری کنند.

جلیلوند در مورد اشیای به نمایش گذاشته شده در این موزه گفت: یافته‌های باستان‌شناختی روستای تاریخی سرند شهرستان هریس از دوره‌های عصر آهن ۱ و ۲ از داخل ۳۶ گور در عملیاتی ۶۲ روزه در خردادماه سال ۱۳۹۸ و درحین عملیات عمرانی احداث بزرگراه خواجه به ورزقان در حوزه روستای سرندهریس، به صورت اتفاقی کشف شد .

باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی استان عملیات کاوش اضطراری و نجات بخشی گورستان تاریخی سرند را به منظور مطالعه منطقه و قبور کشف شده آن منطقه در راستای شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن اقوام و سکونتگاه‌های آن‌ها در ادوار مختلف تاریخی انجام دادند و در این عملیات آثاری، چون ظروف سفالی متعدد شامل کوزه، بشقاب، آبریز، زیورآلات، سنجاق‌های سر فلزی، دیسک‌های مفرغی در داخل گورها یافت شدند که به عنوان هدایای تدفین مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

درحال حاضر نمایشگاهی از این آثار کشف شده به همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در تالار اسماعیل دیباج  موزه آذربایجان دایر است.

منبع: ایرنا