به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز دوشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این سامانه تا اواخر پنجشنبه به فعالیت خود در استان ادامه می دهد، بیان کرد: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی، فعالیت این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید و بروز مه در استان می شود.

وی با بیان اینکه در این مدت در جاده های نواحی سردسیر استان کولاک برف روی می دهد، اظهار داشت: از روز جمعه با عبور این سامانه بارشی از استان، جوی پایدار و آرام با افزایش دما به ویژه در طول روز پیش بینی می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بررسی آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی نشاندهنده جوی نسبتا پایدار در ۲ روز آینده در استان برقرار خواهد شد.

امیدفر، از رانندگان خواست برای تردد در جاده های کوهستانی، خودروهای خود را به زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی مجهز کرده و سفرهای غیرضروری را لغو و در عبور از این جاده ها احتیاط کنند.

وی همچنین محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره، توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان و رعایت صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی را خواستار شد.

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته هشترود با دمای پنج درجه سانتی گراد زیر صفر و کلیبر با سه درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز در این مدت ۲ درجه زیر صفر بوده است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا