به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حبیب عبدلی روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه سال آبی جاری از اول مهر ماه امسال آغاز و تا پایان شهریور سال آینده ادامه می یابد، بیان کرد: تا پایان مهر ماه امسال ۲۰.۴ میلی متر بارندگی در این استان اتفاق افتاده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۰.۲ میلی متر و نسبت به بلندمدت ۸.۸ میلی متر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در این مدت متوسط بارش در شهرهای آذربایجان شرقی متفاوت است، اظهار کرد: بیشترین بارش در مهر ماه امسال از مراغه به میزان ۲۹.۸ میلی متر و کمترین بارش از شهرهای ورزقان به میزان ۱.۴ و هوراند ۱.۸ میلی متر گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در این بازه زمانی متوسط بارش در کشور نسبت به دوره نرمال ۱.۵ میلی متر افزایش یافته است، گفت: آذربایجان شرقی با افزایش ۸.۸ میلی متری متوسط بارش در سال آبی جاری نسبت به دوره نرمال، ششمین استان کشور از نظر بهبود بارندگی است.

عبدلی، با اشاره به اینکه بر اساس این آمار در سال آبی جاری بارش در این استان مطلوبتر از متوسط کشوری است، ادامه داد: استان های مازندران و گلستان بیشترین بارش را در سال آبی جاری تجربه کرده اند.

وی یادآور شد: بر اساس پیش بینی های هواشناسی و مدل های مختلف بارش، در سه ماه آینده و بسته به شرایط جوی ۱۰ تا ۳۰ میلی متر بارش در این استان روی می دهد.

دمای هوا در آذربایجان شرقی یک دهم درجه سانتی گراد افزایش یافت

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: متوسط دما در مهر ماه امسال در این استان ۱۴.۷ درجه سانتی گراد ثبت شده است که این میزان نسبت به دوره آماری نرمال و بلند مدت یک دهم درجه افزایش نشان می دهد.

عبدلی، با بیان اینکه متوسط دما در این بازه زمانی در سطح کشور حدود ۶ دهم میلی متر افزایش یافته است، افزود: آذربایجان شرقی جزو استان هایی است که دمای آن از متوسط کشوری کمتر افزایش یافته است.

وی یادآور شد: آذربایجان شرقی در رده دوازدهم کشور از نظر میزان افزایش دما در مهر ماه امسال قرار گرفته است.

عبدلی، ادامه داد: این استان در سه ماه آینده از نظر دمایی از نیم تا ۱.۵ درجه سانتی گراد با افزایش دما مواجه خواهد شد.

۳۰ ایستگاه هوشمند باران سنجی برای نخستین بار در آذربایجان شرقی راه اندازی می شود

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان بدون ایستگاه هوشمند باران سنجی بود، گفت: همزمان با گرامیداشت دهه فجر، ۳۰ ایستگاه هوشمند باران سنجی در استان راه اندازی می شود.همزمان با گرامیداشت دهه فجر، ۳۰ ایستگاه هوشمند باران سنجی در استان راه اندازی می شود.

عبدلی ادامه داد: از برنامه ها و اهداف سازمان هواشناسی، ارتقا و توسعه ایستگاه های هواشناسی است و در این راستا امسال چهار ایستگاه خودکار اقلیم شناسی در شهرهای مرند، میانه، خداآفرین و تیکمه داش به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه در ایجاد و راه اندازی این ایستگاه ها، بومی سازی در اولویت قرار گرفته است، اظهار کرد: با راه اندازی این ایستگاه ها، تعداد ایستگاه های خودکار اقلیم شناسی در استان به ۱۸ ایستگاه می رسد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا