به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مظفر روستایی در بازدید از پایگاه‌های نوآوری طرح جهش تولید در شهرستان‌های هوراند، کلیبر و اهر در استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: با توجه‌ به بارندگی‌های بهاری در اوایل سال و شرایط مناسب برای فعالیت‌های عوامل بیماری‌زا به‌ویژه در گندم استفاده از ارقام مقاوم به این بیماری در موقع کشت می‌تواند در کنترل و کاهش خسارت بیماری زنگ موثر باشد که دراین پایگاه‌ها ارقام کشت شده گندم به‌ ویژه جام، ایوان، راد و همتا به دلیل مقاومت به بیماری زنگ مشکلی خاصی نداشتند.

روستایی به‌کارگیری مدیریت‌های به زراعی و به‌نژادی در این پایگاه‌ها، در استقرار اولیه و رشد محصولات زراعی نقش مهمی دارد که باعث ایجاد مقاومت به شرایط محیطی و افزایش تولید محصول خواهد شد.

روستایی استفاده از دستورالعمل‌های فنی موسسه و به‌کارگیری بسته‌های زراعی را در کاهش میزان خسارت عوامل بیماری‌زا و تنش‌های محیطی بسیار تأثیرگذار دانسته، افزود: اجرا و عملیاتی‌کردن این عوامل در افزایش و پایداری تولید در دیم‌زارها نقش مهمی دارد و استفاده از بذر زیاد در واحد سطح در موقع کشت موجب توسعه سریع‌تر بیماری زنگ زرد در سالهای مرطوب و در موقع بروز تنش خشکی به دلیل رقابت درون بوته‌ای موجب خسارت شدید به مزارع می‌شود؛ لذا توجه به نکات فنی در موقع کاشت ضروری است.

همچنین رئیس موسسه در بازدید از مزارع کشاورزان شهرستان‌های فوق، ضمن ارزیابی وضعیت و روند رشد مزارع دیم، بر توسعه کشت ارقام مقاوم گندم به‌منظور افزایش تنوع ژنتیکی و مقابله با خسارات آفات و بیماری‌ها تأکید نمود.

شایان‌ذکر است ایجاد پایگاههای نوآوری باهدف انتقال آخرین یافته‌ها و بسته‌های دانش‌بنیان موسسه دیم در مناطق دیم سرد و معتدل استان آذربایجان شرقی با مشارکت بهره‌برداران درسال های اخیردر حال اجرا است.