به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، خشایار جمشیدی در جلسه شورای اداری شهرستان اهر با اشاره به اینکه یش از ۱۷۰۰ نفر از زندانیان استان آذربایجان شرقی حافظ یک تا ۳۰ جزء قرآن کریم هستند، گفت: فعالیت های قرآنی در زندان های آذربایجان شرقی یک طرح بسیار خوبی است که با همکاری روحانیون اجرا می شود و اجرای این طرح موجب شد تا معاون اول قوه قضائیه چندین بار در سخنرانی هایشان این طرح را به عنوان موفق ترین طرح یاد کنند.

وی اقدامات تأمینی و تربیتی با استفاده از روحانیون را از دیگر اقدامات اداره کل زندان های آذربایجان شرقی برای اصلاح و تربیت زندانیان عنوان کرد و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته، علت زندانی شدن اغلب زندانیان از روی نا آگاهی است و حدود ۶۸ درصد زندانیانی که به زندان های آذربایجان شرقی راهی می شوند، بی سواد و یا کم سواد هستند.

مدیرکل زندان ‌های استان با تأکید بر اینکه در بحث وقوع جرم و سطح آگاهی مجرمان رابطه انکارناپذیری وجود دارد، افزود: هر چقدر سطح آگاهی در افراد بیشتر باشد، همان اندازه انگیزه وقوع جرم در بین این افراد کمتر است و در این زمینه مداخلات فرهنگی و آموزشی از جمله اقداماتی است که برای اصلاح و تربیت زندانیان و عدم ارتکاب جرم بر آن متمرکز شده ایم.

جمشیدی ابراز داشت: بر اساس تفاهم نامه ای که بین سازمان زندان ها و فنی و حرفه ای استان وجود دارد، هر سال به ۲۶۰۰ نفر از زندانیان در ۶۰ رشته مختلف آموزش های لازم ارائه می شود و برای آن ها گواهی صادر می شود تا این زندانیان بعد از آزادی از زندان بتوانند از این گواهی ها جهت اشتغال استفاده کنند.

وی اشتغال زندانیان را از دیگر محورهای مورد توجه اداره کل زندان ها ذکر کرد و بیان داشت: زمانی که سرپرست خانواده ای در زندان محبوس می شود، کسی که واقعاً حبس را متحمل می شود، خانواده زندانیان آنان است که در راستای تأمین مخارج آنان کارگاه هایی را در داخل زندان ها راه اندازی کرده ایم و هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر از زندانیان آذربایجان شرقی در این کارگاه ها مشغول به کار هستند.

مدیرکل زندان ‌های آذربایجان شرقی رسیدگی به مشکلات خانواده های زندانیان را از سیاست های قوه قضائیه عنوان کرد و ادامه داد: باید با دنبال سیاست های قوه قضائیه به این امر برسیم تا کسانی باید در زندان باشند که مستحق هستند، قاچاقچیان مواد مخدر، سارقان مسلح و امثال این‌ها باید در زندان‌ها محبوس باشند که به جامعه جزء دردسر منفعت دیگری ندارند.

خشایار جمشیدی در پایان با اشاره به اینکه بایستی اقداماتی انجام دهیم تا امید به زندگی که در وجود زندانی وجود دارد، از بین نرود، گفت: یکی از برنامه ها و اهدافی که با همکاری دستگاه های مختلف دنبال می کنیم، اصلاح و تربیت زندانیان است که زندانی بعد از گذراندن دوران حبس، با آغوش باز به جمع خانواده خود بازگردد.