به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ششمین جشنواره سماق و نمایشگاه توانمندی روستایی و عشایری با محوریت معرفی استعداد های کشاورزی، غذایی و فرهنگی در هوراند با هدف معرفی این شهرستان به عنوان قطب تولید سماق آذربایجان شرقی برگزار شد.

شهرستان هوراند از مجموع حدود ۱۱ هزار هکتار اراضی جنگلی دارای ۵۰۰ هکتار اراضی سماق بوده و از هر هکتار سماق حدود ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلو خوشه سماق به دست می آید.

محصول سماق بیشتر در روستاهای آقبراز، تابستانق، وروجن علیا و سفلی به عمل می آید و برداشت سماق که محصول منحصر به فرد این منطقه می باشد، همه ساله در این موقع از سال در سطح معلومی از اراضی جنگلی انجام می شود.

خاصیت سماق در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول پروتئین های حیاتی بدن تا حدود زیادی باعث شده تا این‌ گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت، موثر باشد.

همچنین گفتنی است درمان رماتیسم، نقرس و خاصیت ضد میکروبی این گیاه نیز به اثبات رسیده و علی رغم اینکه برای دندان‌ درد مفید است، اشتها را تحریک می نماید.

سماق لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می کند و به دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده معده می باشد.

سماق مملو از ویتامین C و اسیدهای چرب امگا ۳ است و از بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

گفتنی است سماق جزو ۱۰ آنتی اکسیدان گیاهی برتر محسوب می شود و به بدن کمک می کند تا از شر رادیکال های آزاد، به ویژه در دستگاه گوارش خلاص شود.

 

عکس: حسین محمدی